Tinta Si Isteri Mekanik: Resepi : Ayam Goreng dan Masak masak di pagi hari

17 April 2009

Resepi : Ayam Goreng dan Masak masak di pagi hari

Setiap hari odah akan masak nasi & lauk-pauk utk lunch..jimat la duit sebab odah pun bwak jugak bekal...boleh dikira berapa kali gi beli lunch..hubby la..sejak duduk sendiri ni mmg dia mintak odah masak...sesekali bila tak masak, dia beli sesiap nasi goreng + telur/ayam kat gerai dekat rumah tu..malas nak fikir nak pilih lauk alasan dia..so antara yg odah masak adalah ayam goreng..



AYAM GORENG

ayam
telur - pukul sedikit
tepung ayam goreng segera - ie Kentucky

Cara-caranya:
a) ayam dibasuh bersih dan dikeringkan - bebetul kering tau..odah lap ngan tuala
b) salut ayam dgn tepung - tepung ni JANGAN dicampur air
c) celup ayam bertepung ke dlm telur
d) ulangi langkah (b) dan (c) sehingga beberapa kali - ini utk jadikan kulit tu berlapis-lapis mcm KayEfSee
e) panaskan minyak dgn api yg besar..tunggu minyak betul - betul panas dan masukkan ayam
f) setelah ayam nampak agak kekuningan dan separuh masak, api dapur diturunkan ke pras sederhana - utk pastikan ayam masak..kalau api besar nanti kulit je masak, dalam masih merah lagi..
g) angkat bila masak dan hidangkan

pastu kalau masak lauk berkuah, odah suka sayur ni




Tinta Si Isteri Mekanik Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign