Tinta Si Isteri Mekanik: Karangan

08 January 2010

Karangan

Semasa saya di menengah tinggi, ada satu matapelajaran yang saya kurang minat iaitu Karangan Bahasa Melayu. Saya cukup tertekan apabila ada homework karangan. Ini kerana saya kurang mahir dalam membina ayat-ayat yang menarik, ala-ala cerpen gitu.

Apabila diberikan topik, idea atau isi kandungan memang senang keluar. Maknanya, jika saya pandai mengarang, sudah tentu karangan saya boleh dibanggakan. Tetapi, isi sahaja tidak cukup. Perlu ada pendahuluan, isi kandungan dan penutup atau kesimpulan.

Saya tahu formatnya, tahu juga isi dan point-point penting, malah boleh memberikan contoh-contoh yang relevan. Tetapi, saya masih lemah bab karang-mengarang.

Lenggok bahasa saya seperti di tahap SRP, iaitu di tahap remaja hingusan di bawah 15 tahun. Ye, mak batch last ambil SRP yang kemudiannya ditukar kepada PMR. Cikgu bahasa saya di Tingkatan 5, Cikgu Sharifah selalu mengingatkan kami untuk banyak membaca. Iya cikgu, saya patuhi pesanan cikgu. Saya baca. Banyak membaca, sampaikan masa makan pun saya memegang buku di tangan kiri, mata memandang buku dan tangan kanan menyuap makanan ke mulut. Sangat terror sebab tak tersuap ke hidung. Tapi saya masih kurang dalam mengarang.

Kurang di sini bukan bermakna lemah, cuma apabila saya membaca kembali karangan saya itu, rasa terlalu kebudak-budakan. Sangat-sangat. Seperti bukan pelajar yang bakal mengambil Kertas 2 Bahasa Malaysia untuk SPM.

Tetapi, yang peliknya, untuk bahasa inggeris, ok pulak. Sampai penat nak menulis, samapi tulisan dah macam tulisan doktor. Tetapi itu mungkin kerana saya tak baca balik apa yang saya tulis.

Saya selalu mengelat menghantar buku karangan saya. Cikgu Sharifah memang baik. Dia ajar saya 2 subjek, Geografi dan BM. Untuk Geografi, terror pulak saya mengarang. Mungkin kerana ia berdasarkan fakta, jadi mudah saya untuk menggoreng ayat-ayat.

Mungkin kerana tak berminat, saya ambil perakaunan sebagai haluan. Tak payah perah otak mengarang dan merekacipta hasil karya yang menarik. Cuma perah otak sikit jer bila akaun tak balance 5 sen aje.

Saya suka membaca karangan M-I-O, kak LG, kak principal (sekadar beberapa nama). Sangat menarik dan membuat saya tertunggu-tunggu karangan terbaru mereka.


Tinta Si Isteri Mekanik Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign