Tinta Si Isteri Mekanik: 8 Ramadhan 1431H

19 August 2010

8 Ramadhan 1431H

Alhamdulillah, cuaca hari ini cerah tanpa hujan, maka dapatlah saya ke kedai membeli sayuran dan bahan-bahan masakan lain.


Itulah kita manusia ni, hujan merungut, panas pun mengeluh. Macam saya, kalau hujan tu, agak cuak sikit memandu, tambah lagi mata ada 4, jadi risau lah terlanggar dan melanggar kereta lain.


Apa-apa pun, sebelum masuk gear, jangan lupa baca baca doa naik kenderaan, ayatul kursi dan doa ini:


Bismillahillazi La Yadhurru Ma'asmihi Syaiun filArdhi wa la Fissama'i wa huwassami'ul 'alim

sebanyak 7 kali sebelum memulakan perjalanan. Insyaallah, kita akan terselamat dari segala kecelakaan.

Tapi kalau panas, kesian kat hubby, terutamanya masa Ramadhan. Kerja menggunakan tenaga macam dia, memang yang betul-betul kuat rohaninya sahaja akan bertahan. Ada jugak yang berbuka bila tak tak tertahan, tapi bila hubby fikir-fikir kan balik, sedangkan bulan puasa yang ramai berpuasa pun tak tahan, apatah lagi ila bukan bulan Ramadhan. Cabaran dia memang lagi hebat. Baiklah dia teruskan puasanya. Kami solat hajat sebelum datangnya Ramadhan, berdoa dan memohon agar kami berdua dapat berpuasa dengan sempurna di bulan yang mulia ini.


Berbalik kepada menu berbuka, saya masak:-
a) Ayam lemak cili padi - tawar sikit, letak kicap ajelah masa makan
b) Sayur kobis goreng
c) Teh O panas
d) Kuih-muih-cucur badak dan cara manis.


Menu bersahur:



a) Ayam lemak cili padi - tawar sikit, letak kicap ajelah masa makan
b) Sayur kobis goreng
c) Telur Dadar
d) Nescafe panas


Bye,

Tinta Si Isteri Mekanik Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign