Tinta Si Isteri Mekanik: April 2010

30 April 2010

Saya Patah Kaki

Sebab tu entry saya tiada yang personal, semuanya saya ambil dari email.

Kesian saya..

Rasanya minggu depan baru okay kot..

Banyak nak cerita tapi, tu la..

Patah kaki..

Sakit..



Bye,
 

Part 4..

16. Bila anda perlukan masa untuk bersendirian akibat gusar, katakan padanya anda akan pulang dan and a perlukan sedikit masa untuk berfikir mengenai sesuatu.


17. Sekiranya perasaan anda telah reda dan anda pulang ke rumah, bercakaplah dengannya apakah dia yang menggusarkan anda dengan cara yang hormat dan tidak menyalahkan dia. Dia perlu tahu agar dia tidak  menyangka yang bukan-bukan.

18. Bila cuaca sejuk, eloklah rapatkan diri anda kepadanya dan biarkan kehangatan tubuh anda dapat menghangatkan jiwanya.

19. Pada masa dia mahu berbincang dengan anda, letakkan buku, majalah atau akhbar yang sedang anda baca, dan tutup TV. Berikan perhatian sepenuhnya.

20. Sekiranya selalunya dia yang membasuh pinggan, sesekali bantu dia untuk membasuh pinggan pula, terutamanya jika dia letih. Bantulah dia menggosok bekas yang sukar atau kerja membasuh yang sukar.



Bye,
 

29 April 2010

Menang Hati...Part 3

11. Tawarkan bantuan kepadanya bila dia merasa letih dan penat.


12. Jadualkan mana-mana perjalanan lebih awal agar dia tidak kelam kabut membuat persediaan.

13. Sekiranya anda terlewat, jangan lupa untuk menelefon dia dan beritahu dia tentang hal itu.

14. Bila dia mahukan sokongan anda dengan bertanya mengenai sesuatu perkara, katakan ya atau tidak. Jangan jadikan dirinya rasa bersalah kerana bertanya.

15. Semasa perasaannya tersinggung, berikan padanya rasa simpati anda dan nyatakan kepadanya 'Saya kasihan awak tersinggung'. Kemudian diamlah, biarkan dia dapat merasakan bahawa anda memahami yang dia tersinggung. Jangan cuba jelaskan pula kenapa rasa tersinggungnya itu bukan salah anda.



Bye,
 

28 April 2010

Love love love I want your love..



You Are in Erotic Love



This doesn't mean that your love is purely sexual. Instead, it means your love is sensual and deep.

When you met your partner, you didn't have any questions about your attraction. You had major chemistry going on!



You are a true romantic, and you remember everything about when you and your partner first fell in love. And your feeling are still strong.

You believe that your partner is your true soulmate and that you are meant to be together. Your love is too powerful to think otherwise.

Bye,

Menang Hati...Part 2

6. Bawakan kepadanya hadiah yang mengejutkannya pada bila-bila masa lebih-lebih lagi pada tarikh atau perayaan yang bermakna.


7. Rancanglah masa untuk bersamanya beberapa hari sebelum itu, jangan menunggu hingga malam Jumaat kemudian bertanya pula apakah yang dia hendak buat.

8. Jika pada suatu malam, dia merasa letih atau terlalu sibuk untuk memasak, tawarkan diri anda untuk memasak pula.

9. Selalulah memujinya dari segi kecantikan dan keanggunan rupa parasnya.

10. Akui perasaannya bila dia merasa marah.


Bye,
 

27 April 2010

Menang Hati..Sesi 1

Berikut adalah petua ilmiah bagaimana anda boleh memenangi hati isteri atau kekasih anda. lanya dipetuakan oleh para bijak pandai setelah mengkaji apakah kesukaan wanita yang memang sentiasa mahukan perhatian. Tapi ingat, ia khas untuk suami isteri:


1. Bila saja anda pulang ke rumah, carilah dia dahulu sebelum anda lakukan perkara lain dan peluklah dia.

2. Tanya kepadanya soalan-soalan yang tertentu menunjukkan anda sedar apakah yang dia rancang untuk lakukan hari ini.

3. Latihlah diri anda untuk mendengar serta bertanya soalan kepadanya.

4. Bentengi diri anda untuk menyelesaikan masalahnya, tapi tunjukkan ; sifat memahami anda.

5. Berikan padanya perhatian yang sebenar tanpa menunggu dia memintanya selama setengah jam setiap hari.




Bye,
,

26 April 2010

Pemain Profesional Terbaik


Wayne Rooney la..




LONDON: Penyerang Manchester United dan England, Wayne Rooney dipilih memenangi Anugerah Pemain Profesional Terbaik oleh Persatuan Pemain Profesional (PFA) dalam satu majlis, malam tadi. 


Rooney, yang ketika ini tidak diturunkan kerana kecederaan dianggap pemain tonggak utama untuk menentukan peluang England memenangi Piala Dunia di Afrika Selatan, tahun ini.
“Saya dalam keadaan baik," kata pemain berusia 24 tahun itu ketika tampil mengambil trofi berkenaan pada majlis makan malam PFA bersama Barclays Bank di Grosvenor House Hotel, tengah London. “Saya amat kecewa kerana tidak dapat beraksi dalam beberapa perlawanan. Saya berharap akan bermain sebelum berakhirnya musim ini," katanya. 

Ditanya sama ada beliau benar-benar pulih menjelang Piala Dunia, Rooney berkata: “Saya yakin tiada masalah ketika Piala Dunia nanti." 

Ditanya peluang Manchester menggondol kejuaraan Liga Perdana Ingggeris, beliau berkata kelabnya itu masih berpeluang. 

“Saya yakin Liverpool mahu menewaskan Chelsea,” kata Rooney merujuk kepada pertemuan Chelsea-Liverpool nanti.
Rooney, yang menjadi pemain England pertama memenangi anugerah itu selepas Steven Gerrard pada 2006, merakamkan penghargaan kepada pengurus United, Alex Ferguson kerana membina karier bola sepaknya. 

Rooney adalah pemain teratas dalam pemilihan anugerah itu, sekali gus memastikan trofi itu kekal di Old Trafford selepas Cristiano Ronaldo memperoleh dua kali berturut-turut pada 2007 dan 2008. 

Tahun lalu, rakan sepasukannya dari Wales, Ryan Giggs memperoleh anugerah itu. 

Pada kali ini, penyerang Chelsea, Didier Drogda di tempat kedua manakala pemain tengah Arsenal yang juga pemain antarabangsa Sepanyol, Cesc Fabregas di tempat ketiga. 

Pemain tengah Aston Villa dan England, James Milner dipilih memenangi pemain muda terbaik. - AFP


Bye, 

24 April 2010

Ciuman Suami Vs Ciuman Isteri

Sang suami yang bekerja di luar negeri menulis surat kepada isterinya:
Dear Sweetheart,

Abang tidak dapat menghantar duit perbelanjaan bulan ini kerana abang telah kehabisan duit. oleh itu abang hantarkan sahaja 100 ciuman untuk sayang.
Muahhhhhhhhhhh X 100.

Yang Benar,

Suami mu.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Isterinya Membalas
Sweetheart Dearest,

Terima kasih kerana menghantar 100 ciuman. ini adalah senarai perbelanjaan dinda dengan 100 ciuman tersebut:

1. Ramachandran penghantar susu bersetuju untuk menghantar susu percuma dengan 2 ciuman.
2. Tukang elektrik hanya bersetuju selepas ditawarkan 7 ciuman.
3. Tuan rumah datang amik 20 ciuman untuk menggantikan bayaran sewa umah.
4. Toke supermarket tidak menerima ciuman.. jadik saya kasi la yang lain (harap abang memahami)
5. Lain2 kegunaan 40 ciuman.

Jangan risaukan tentang dinda kerana dinda masih mempunyai balance ciuman. Dinda harap dapat menggunakan baki ciuman untuk kegunaan bulan ini. Adakah bulan hadapan juga kanda akan melakukan perkara yang sama, sila beri nasihat..


yang benar

Isterimu.





sumber : email

Bye,

21 April 2010

Yaasin

RASULULLAH s. a. w telah bersabda yang bermaksud:


"Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", 


iaitu:

1. Apabila orang lapar membaca surah Yassin, ia boleh menjadi kenyang.

2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.

3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.

4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.

5. Jika terpenjara akan dibebaskan.

6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.

7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.

8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.

9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.

10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.

11. Rasulullah s. a. w bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin, nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.

12. Sabda Rasulullah s. a. w lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".

13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yassin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.

14. Rasulullah s. a. w bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yassin dan rakaat kedua Tabaroka, Allah jadikan setiap huruf cahaya dihadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya ditangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.



sumber: ini
Bye,

20 April 2010

Pemandu degil bayar saman MBSA disenarai hitam CCRIS



2010/04/20


SHAH ALAM: Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) akan menghantar nama pemilik kenderaan dengan lima kesalahan kompaun untuk direkodkan ke Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) Bank Negara Malaysia (BNM) bagi disenarai hitam jika gagal menjelaskannya selepas 31 Mei ini. 

BNM menyimpan semua data kredit pelanggan dalam sistem itu yang dibekalkan kepada institusi kewangan di Malaysia.


Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mazalan Md Noor, berkata tindakan itu terpaksa diambil selepas penerima kompaun terus berdegil untuk membayarnya walaupun MBSA menawarkan diskaun pembayaran sehingga 50 peratus.


Katanya, ia adalah antara tindakan tegas yang diambil MBSA dalam usaha menangani kompaun tidak berbayar selain menghadapkan pesalah lalu lintas ke mahkamah. 

“Sehingga 31 Mac lalu, jumlah tunggakan kompaun MBSA adalah sebanyak RM60 juta dan jumlah kompaun paling tinggi dikeluarkan ialah membabitkan lalu lintas sebanyak RM30 juta. 

“Kita jangka dapat mengutip RM10 juta untuk kesalahan letak kereta,” katanya pada sidang media selepas melancarkan Program Hasil Kutipan Kompaun MBSA di Kaunter Pembayaran Utama MBSA, di sini, semalam. 

Mazalan berkata, bagi meringankan beban mereka yang dikenakan kompaun, MBSA mewujudkan sebuah kaunter bergerak untuk memungut kompaun di sekitar Shah Alam mengikut jadual ditetapkan iaitu pada Sabtu dan Ahad. 
Pada malam Sabtu katanya, kenderaan bergerak itu akan bertumpu di Uptown di sini, manakala pada Ahad, ia akan berada di Bazarena, Stadium Shah Alam di Seksyen 13. 

“Oleh itu orang ramai yang selama ini tidak mempunyai masa datang ke MBSA untuk menjelaskan kompaun boleh mengunjungi kaunter bergerak kami,” katanya. 


Beliau berkata, program hasil kutipan kompaun 2010 itu bermula 1 April lalu hingga 31 Mei ini dalam usaha mengutip tunggakan kompaun daripada orang kena kompaun (OKK). 

Bye,

19 April 2010

Bila Suri Merajuk..

Seorang lelaki balik rumah...dia jadi hairan giler halaman rumah berselerak, surat di peti pos tak berambil anak-anak tengah main korek-korek tanah kotor, baju compang camping, penuh dengan tanah dan kotoran rambut tak bersikat, tak bermandi.

Masuk ke pintu rumah lagi lelaki tu terkejut ruang tamu lagi teruk berselerak. 

Lelaki itu melaung nama isterinya....sepi tiada jawapan. 

Masuk ke dapur sinki penuh dengan pinggan mangkuk tidak berbasuh periuk tidak bercuci.   

Mencari apa yang boleh dimakan tetapi tiada makanan yang dimasak.

Masuk ke bilik air, baju masih belum berbasuh apatah lagi berendam. 

Lelaki itu cemas mencari isterinya dia bergegas ke tingkat atas melihat isterinya terbaring di atas katil sedang membaca buku



"awak sakit ke?"..tanya lelaki itu "tak lah", jawab isterinya ringkas

"kenapa teruk sangat rumah kita hari ni", tanya si suami lagi sambil meletakkan tangan di dahi isterinya, kot-kot isterinya demam.

Balas isterinya "wahai suamiku, semalam semasa kita bertengkar, abang mengatakan yang saya ini hanyalah seorang suri rumah, duduk di rumah tidak sepenat diri abang yang duduk di pejabat, dan abg sering menanyakan apa kerja yang saya lakukan di rumah yang menyebabkan saya merungut kepenatan kadang-kadang.....

NAH,HARI INI SAYA TIDAK MELAKUKAN KERJA-KERJA YANG BIASA SAYA LAKUKAN SETIAP HARI"




p/s: Saya seronok membaca laman ini.

Bye,

16 April 2010

Jatuhnya Seorang Wanita Seksi..

Seorang wanita cantik dan seksi terjatuh dari tingkat 80 sebuah bangunan.

Sampai jer di tingkat 70, seorang lelaki Inggeris berjaya menyambutnya.
Wanita : Terima kasih, anda telah menolong saya…
Lelaki Inggeris : Sama2, tapi anda harus membalas budi…
Wanita : Bagaimana?
Lelaki Inggeris : Tidur dengan aku….
Wanita : Tak guna, kau ingat aku pelacur?! Tidak!!
Lelaki Inggeris : Baiklah kalau begitu…

Lelaki Inggeris itu melepaskan semula wanita itu. 

Di tingkat 50, seorg lelaki Perancis berjaya menyambut wanita itu.
Wanita : Terima kasih, anda telah menolong saya…
Lelaki Perancis : Sama2, tapi anda harus membalas budi…
Wanita : Bagaimana?
Lelaki Perancis : Tidur dengan aku…
Wanita : Tak guna!! Aku tak mahu!
Lelaki Perancis : Kalau begitu, tak guna aku selamatkan kamu…
Lelaki:Perancis itu melepaskan semula wanita itu.
Dari tingkat 50,40.. dan 30,tidak ada sesiapa pun yang dapat menangkap wanita itu. Wanita itu mula ketakutan dan berharap, jika ada orang yang menyelamatkannya, dia tidak lagi kisah jika terpaksa tidur dengan orang tersebut. 

Akhirnya di tingkat 20, seorang lelaki Arab berjaya menyambut wanita itu.

Belum sempat lelaki Arab itu bersuara, wanita itu terlebih dahulu berkata-kata…
Wanita : Terima kasih, anda telah menolong saya.. Sebagai membalas jasa, saya akan tidur dengan anda.
Lelaki Arab : Astaghfirullah.. 

lalu melepaskan semula wanita itu kerana terkejut…




Bye,

15 April 2010

RESEPI : SAMBAL TUMIS DALAM TIN

Hari ini saya plan nak masak tauhu sambal dengan kacang panjang masak lemak.  Tapi dah tahu dah, kalau keluar malam dan balik dah dekat pukul 11pm, sure pagi ni bangun lewat. :)

Maka, kenalah siapkan bahan-bahan dengan cepat pada malam harinya.  Masak sambal ni lecehnya, kena banyak bawang merah dan minyak, nak bagi cili tu masak. Kalau tak masak, nanti dia 'masak' dalam perut tu, lagi haru.

Masa kat G*iant tu, cepat-cepat ambil barang.

Beberapa produk kewanitaan hehe, syampu, air Twister, roti, tuna in a can nak buat sandwich, minced meat ayamas nak goreng pasta nanti, dan ini..



Hehe, saya beli yang sambal tumis, gambar bawah sekali sebelah kanan.

Bolehla, yang penting ada nampak macam sambal.

Senang aje guna.

a) Tumis bawang merah, masukkan sambal bila bawang dah layu dan masak.

b) Masukkan udang, sotong, dan lain-lain. Saya masukkan tauhu goreng aje.

Rasa?

*
*
*
*
*
*
*
*
*
PASS..

Bye,

Suami Terbaik Buat Isteri

Sekumpulan lelaki berada di bilik persalinan di salah sebuah kelab eklusif lagi mewah di pusat bandar, setelah keluar dari gym. Tiba-tiba kedengaran deringan Handphone di penjuru bilik tersebut. Seorang lelaki menjawap panggilan itu dan terjadilah perbualan seperti berikut . . "

"Hello?"

"Abang, nie sayang nie," "Emmm... "

"Abang masih ada di kelab lagi ke?"

"Iya."

"Sayang sekarang nie berada di shopping complex dua block dari kelab abang tu. Sayang ada nampak kain sutera terbaru.. Cantik bang, Boleh ke sayang beli?"

"Berapa harganya?"

"Cuma $1500.00 aje"

"O.K. Belilah kalau memang awak dah suka sangat"

"Ahhh thanks bang dan tadi sebelum datang sini sayang ada singgah di Cycle & Carriage dan tengok Mercedes model terbaru 2003 . Sayang suka kat satu model tu. Dan sayang dah bincang dengan jurujualnya dan dia setuju nak bagi good price . . lagipun elok juga kita tukarkan dengan BMW yang kita beli tahun lepas tu "

"Berapa harga yang dia bagi?"

"Cuma $280,000 ..."

"O.K tapi pastikan harga tu dah on the road."

"Great! Before we hang up, ada satu perkara lagi..."

"Apa?" "Abang jangan terkejut pulak, sayang dah semak akaun bank abang dan.... pagi tadi sayang singgah dipejabat ejen hartanah dan sayang dapat tau rumah yang kita tengok tahun lepas tu... sekarang nie untuk dijual. Abang ingat tak? Rumah yang ada swimming pool bentuk love tu, ada taman orkid kat belakang, berhadapan dengan pantai tu. . cantik kan bang. . "

" Berapa harga yang mereka minta?"

" Cuma $740,000... O.K kan bang, dan sayang tengok dalam akaun kita boleh cover harga tu. . ."

"Eloklah kalau macam tu, confirm cepat sebelum orang lain beli, tapi cuba dapatkan harga $700,000. OK?"

"OK, abang sayang, terima kasih bang, kita jumpa malam nanti ye!! I Love You !!!"

"Bye... I Love you too..."

Lelaki itu berhenti bercakap, menutup flap handphone . . .sambil mengangkat tangan yang memegang handphone tu dan bertanya pada yang ada dalam bilik tersebut :
"ADA SESIAPA TAHU KE HANDPHONE NIE SIAPA PUNYA? "

sumber : email


p/s: saya ambil dari sini.



Bye,

14 April 2010

Jangan Terima Sembarangan Tau..


Penyamun ala James Bond
Oleh Hardi Effendi Yaacob
hardi@bharian.com.my
2010/04/14


Sindiket tawar cenderahati dipasang alat kesan pergerakan mangsa


KUALA LUMPUR: Berhati-hati jika sesiapa menawarkan cenderahati percuma ketika berhenti mengisi minyak di stesen minyak. Cenderahati itu mungkin untuk menjerat anda.
Ada sindiket dikesan menawarkan cenderahati percuma dalam bentuk rantai kunci atau patung kecil yang dipasang alat pengesan dipercayai digunakan untuk mengesan pergerakan mangsa hingga ke rumah sebelum merompak mereka.
Taktik terbaru sindiket ini terbongkar susulan beberapa kes dilaporkan sebelum ini membabitkan pelanggan stesen minyak dan pusat servis kenderaan.

Sumber memberitahu Berita Harian, siasatan mendapati sindiket itu menggunakan modus operandi menawarkan hadiah percuma, terutama menjelang musim perayaan dan sambutan acara tertentu.

“Biasanya pelanggan tidak mengesyaki apa-apa kerana menganggapnya sebahagian daripada aktiviti promosi raya. Mangsa tidak tahu langsung alat pengesan disembunyikan dalam hadiah berkenaan.

“Difahamkan, berpandukan alat pengesan itulah sindiket mengenal pasti kedudukan mangsa dan tempat tinggal mereka sebelum bertindak melakukan jenayah,” katanya di sini, semalam. 
Melihatkan modus operandi mereka, sumber tidak menolak kemungkinan kegiatan itu dirancang rapi dan membabitkan kumpulan besar.

“Difahamkan, mereka bukan saja melakukan kegiatan mereka di Lembah Klang, malah di seluruh negara, dipercayai didalangi sindiket sama. 

“Kita harap orang ramai lebih berhati-hati dan tidak mudah terpedaya dengan tipu muslihat sindiket terbabit. Kerjasama orang ramai amatlah diperlukan dalam siasatan kes ini,” katanya.


Bye,

Teladan dan Ingatan...


Kisah ini diceritakan oleh seorang ustaz yang bertugas memandikan mayat orang Islam di hospital. Lebih kurang jam 3.30 pagi, saya menerima panggilan dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, Selangor untukmenguruskan jenazah lelaki yang sudah seminggu tidak dituntut. Di luar bilik mayat itu cukup dingin dan gelap serta sunyi dan hening.

Hanya saya dan seorang penjaga bilik tersebut yang berada dalam bilik berkenaan. Saya membuka dengan hati-hati penutup muka jenazah. Kulitnya putih,badannya kecil dan berusia awal 20-an. Allah Maha Berkuasa.

Tiba-tiba saya lihat muka jenazah itu sedikit demi sedikit bertukar menjadi hitam. Mulanya saya tidak menganggap ia sebagai aneh, namun apabila semakin lama semakin hitam, hati saya mula bertanya-tanya. Saya terus menatap perubahan itu dengan teliti, sambil di hati tidakberhenti-henti membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Detik demi detik berlalu,wajah jenazah semakin hitam.

Selepas lima minit berlalu,barulah ia berhenti bertukar warna. Ketika itu wajah mayat berkenaan tidak lagi putih seperti warna asalnya,tetapi hitam seperti terbakar. Saya keluar dari bilik berkenaan dan duduk termenung memikirkan kejadian aneh yang berlaku itu. Pelbagai pertanyaan timbul di kepala saya; apakah yang sebenarnya telah terjadi? Siapakah pemuda itu?

Mengapa wajahnya bertukar hitam? Persoalan demi persoalan muncul di fikiran saya.

Sedang saya termenung tiba-tiba saya dapati ada seorang wanita berjalan menuju ke arah saya. Satu lagi pertanyaan timbul, siapa pula wanita ini yang berjalan seorang diri di bilik mayat pada pukul 4.00 Semakin lama dia semakin hampir, dan tidak lama kemudian berdiri di hadapan saya. Dia berusia 60-an dan memakai baju kurung. Ustaz," kata wanita itu. "Saya dengar anak saya meninggal dunia dan sudah seminggu mayatnya tidak dituntut. Jadi saya nak tengok jenazahnya." kata wanita berkenaan dengan lembut.

Walaupun hati saya ada sedikit tanda tanya,namun saya membawa juga wanita itu ke tempat jenazah tersebut. Saya tarik laci 313 dan buka kain penutup wajahnya. "Betulkah ini mayat anak mak cik?"tanya saya. "Mak cik rasa betul... tapi kulitnya putih." "Makcik lihatlah betul-betul." kata saya. Selepas ditelitinya jenazah berkenaan, wanita itu begitu yakin yang mayat itu adalah anaknya. Saya tutup kembali kain penutup mayat dan menolak kembali lacinya ke dalam dan membawa wanita itu keluar dari bilik mayat.

Tiba di luar saya bertanya kepadanya. "Mak cik, ceritakanlah kepada saya apa sebenarnya yang berlaku sampai wajah anak mak cik bertukar jadi hitam?" tanya saya. Wanita itu tidak mahu menjawab sebaliknya menangisteresak-esak. Saya ulangi pertanyaan tetapi ia masih enggan menjawab.

Dia seperti menyembunyikan sesuatu."Baiklah, kalau mak cik tidak mahu beritahu,saya tak mahu uruskan jenazah anak mak cik ini. " kata saya untuk menggertaknya. Bila saya berkata demikian, barulah wanita itu membuka mulutnya. Sambil mengesat airmata, dia berkata, "Ustaz, anak saya ni memang baik, patuh dan taat kepada saya. Jika dikejutkan di waktu malam atau pagi supaya buat sesuatu kerja, dia akan bangun dan buat kerja itu tanpa membantah sepatahpun. Dia memang anak yang baik. Tapi..." tambah wanita itu lagi "apabila makcik kejutkan dia untuk bangun sembahyang,Subuh misalnya, dia mengamuk marahkan mak cik. Kejutlah dia, suruhlah dia pergi ke kedai, dalam hujan lebat pun dia akan pergi, tapi kalau dikejutkan supaya bangun sembahyang,anak makcik ini akan terus naik angin. Itulah yang mak cik kesalkan." kata wanita tersebut. Jawapannya itu memeranjatkan saya.

Teringat saya kepada hadis nabi bahawa barang siapa yang tidak sembahyang, maka akan ditarik cahaya iman dari wajahnya. Mungkin itulah yang berlaku. Wajah pemuda itu bukan sahaja ditarik cahaya keimanannya, malah diaibkan dengan warna yang hitam.Selepas menceritakan perangai anaknya, wanita tersebut meminta diri untuk pulang.Dia berjalan dengan pantasdan hilang dalam persekitaran yang gelap.Kemudian saya pun memandikan, mengapankan dan menyembahyangkannya.

Selesai urusan itu, saya kembali ke rumah semula. Saya perlu balik secepat mungkin kerana perlu bertugas keesokan harinya sebagai imam di Masjid Sultan Sallehuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam. Selang dua tiga hari kemudian, entah kenapa hati saya begitu tergerak untuk menghubungi waris mayat pemuda tersebut. Melalui nombor telefon yang diberikan oleh Hospital Tengku Ampuan Rahimah, saya hubungi saudara Allahyarham yang agak jauh pertalian persaudaraannya. Selepas memperkenalkan diri, saya berkata, "Encik, kenapa encik biarkan orang tua itu datang ke hospital seorang diri di pagi-pagi hari.

Rasanya lebih elok kalau encik dan keluarga encik yang datang sebab encik tinggal di Kuala Lumpur lebih dekat dengan Klang."

Pertanyaan saya itu menyebabkan dia terkejut, "Orang tua mana pula?" katanya. Saya ceritakan tentang wanita berkenaan, tentang bentuk badannya, wajahnya,tuturannya serta pakaiannya. "Kalau wanita itu yang ustaz katakan, perempuan itu adalah emaknya, tapi.... emaknya dah meninggal lima tahun lalu!" Saya terpaku, tidak tahu apa yang hendak dikatakan lagi. Jadi 'apakah' yang datang menemui saya pagi itu?Walau siapa pun wanita itu dalam erti kata sebenarnya, saya yakin ia adalah 'sesuatu' yang Allah turunkan untuk memberitahu kita apa yang sebenarnya telah berlaku hingga menyebabkan wajah pemuda berkenaan bertukar hitam. Peristiwa tersebut telah terjadi lebih setahun lalu, tapi masih segar dalam ingatan saya.

Ia mengingatkan saya kepada sebuah hadis nabi, yang bermaksud bahawa jika seseorang itu meninggalkan sembahyang satu waktu dengan sengaja,dia akan ditempatkan di neraka selama 80,000 tahun. Bayangkanlah seksaan yang akan dilalui kerana satu hari di akhirat bersamaan dengan seribu tahun di dunia. Kalau 80,000 tahun?

sumber : email


Bye,

13 April 2010

Kenapa begini?

Saya rasa letih hari ini.  Nak kat tidur kurang, malam tadi awal sebab hubby tidur awal n rancangan di tv semua bosan.

Hari ni masa drive ke pejabat, rasa macam tak fokus sangat. Nasib baik keluar awal sedikit dari biasa, jadi saya memandu secara relax dan tak merempit.


Harapnya okaylah hari ni, kepala pun dah start weng sikit..

Bye,

10 April 2010

Live Review:Tiupan Sangkakala

Sangat benci pada Arissa. Dilakonkan oleh Rita Rudaini, watak yang dipegang sangat menyerlahkan bakat lakonannya, membuatkan kita membenci Arissa.'

Nama secantik dan seharum mawar tetapi dicemari oleh sikap bongkak dan sering memandang rendah kepada semua orang disekelilingnya, hanya kerana dia anak orang berada dan berpangkat Dato'.  Bayangkan seorang wanita muda lingkungan 30-an menendang pemandunya warga emass hanya kerana terlanggar Arissa semasa membuka pintu kereta.  Arissa juga sering menunjal kepala Mak Yam pembantu rumahnya.

Disebabkan sikapnya yang melampau, kedua ibu bapanya (Dato' Ahmad Tarmimi Saregar dan Dian P.Ramlee) telah mengahwinkan Arissa dengan Adi, seorang ustaz yang pandai mengurut. Beliau selalu mengurut Dato' dan sebenarnya, bapa Adi adalah orang yang banyak berjasa dengan Dato'.

Arissa malu kerana terpaksa berkahwin dengan Adi, pemuda yang tiada apa, yang dirasakan tidak setaraf dengannya.  Disebabkan rasa bencinya terhadap Adi,dia telah mengguna-gunakan Adi dengan bantuan rakan baiknya (Zila Bakarin).

Adoi..cakap dengan suami aku engkau aje. Adi dah terkena mandrem, jadi dia ikut aje cakap si Arissa.

Adoi sanggup halau ibu bapa dia. Papa dia dah letakkan dalam wasiat, semua harta akan jatuh pada Arissa bila dia berkahwin dengan Adi.  Sampai nak kena heart attack papa dia bila dia cakap, "Kalau papa dan mama nak menumpang kat rumah ni, bla bla bla"..Giler ar..

Emosi betul sekarang ni, dahla tengok sensorang.

aDOI, dia tendang suami dia yang tengah solat..papa dia kena heart attack pulak..then meninggal.  Dia boleh cakap dengan mama dia, "Dahla ma, papa dah MATI"..Owh my, sanggup dia.

Dia berdendam rupanya dengan parents dia sebab kahwinkan dengan Adi..Siap tunjuk or tuding jari kat mak dia.

Bangun pagi, kaki dah tak boleh gerak. Adi urut tapi dia tak rasa apapun..Baru teringat kat papa dia, then jerit-jerit suruh panggil doktor. Lumpuh sudah, but still bongkak. Adi took care of her. still urutkan kaki dia yang dah tak rasa apa-apa. Adoi..dia tendang lagi laki dia sampai jatuh katil..

Mak Yam cakap, "Dah cacat pun tak sedar diri?" And she knew Arissa guna-gunakan Adi. And she was going to help Datin.

*IKLAN*

Adi dah sembuh lepas penawar yang dia minum tu menjadi, so dia balik kampung tinggalkan Arissa.

Dia memang baikla, berdoa untuk ringankan beban sakit isterinya.

Kena pukul lak Adi sebab dia nak tolong seorang wanita yang hampir kena rogol.  Rasanya macam meninggal la Adi..Dia datang jumpa Arissa.

Alamak, betul la dia meninggal..Pesanan, "Arissa, jaga diri baik-baik. Abang sayang Arisa".

Dah terpanggil-panggil.  Tu la, bila depan mata, dibenci-benci.

Arissa jatuh!

Skrip by Rashid Sibir.



Bye,

09 April 2010

Tomorrow is the day

Semoga saya telah bersedia dan rezeki saya ada di situ.



Bye,

Royal


Saya dah cuba Beriyani set KFC ni.

Keputusan:- 

a) Nasi rasanya tak sama dengan beriyani melayu/johor, tetapi lebih kepada beriyani cara india.  Rempah dia terasa, tapi sedap memang sedap.

b) Kuantiti nasi dia, sangat banyak. Kalau nak makan tengahari, saya rasa sesuai. Tetapi kalau makan malam, takut tak habis. Kecuali kalau lapar sangat, okay.  Husband saya yang selalu tolong saya makan pun tak larat nak habiskan nasi saya.

c) Ayam masih ayam goreng KFC. Hot & Spicy, sedap...

d) Sup dia sup berempah. Saya tak rasa pun. Hubby kata sedap. tapi dia semua pun sedap, tak cerewet macam saya..

e) Jam ayam berkokok...saya tak beli pun. Nanti merajuk pulak ayam saya, ayam lain berkokok, ayam saya mengembek..Iklan @ hotfm..

f) Sebenarnya saya makan set Jom Jimat KFC tu, ada nasi, ayam 1 ketul, coleslaw dan air. Hubby yang makan set Colonel Royal Briyani..



Bye,

Tinta Si Isteri Mekanik Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign