Tinta Si Isteri Mekanik: RON 97 - RM2.70/liter

02 April 2011

RON 97 - RM2.70/liter

Bermula tengah malam tadi, RON97 naik lagi 20sen bagi setiap liter.


Mungkin ada yang kata, alah saya tak pakai RON97, tak ada kena mengena pun. Tapi, tahukah anda semua bahawa sebarang kenaikan harga petrol akan menyebabkan 'chain reaction'?


Menurut Wiki,


Chain reaction is a sequence of reactions where a reactive product or by-product causes additional reactions to take place.


Bila harga petrol naik, harga barang-barang juga akan naik. Ye ke? Iye sebab caj penghantaran akan meningkat juga. Even semalam, supplier minyak hitam bengkel hubby dah siap cakap, mulai hari ini minyak hitam akan naik RM5.00. Memang banyak sebab sebelum ni kalau naik pun just like 2 ringgit aje.


Dulu saya memang mengeluh. Duit dapur yang hubby bagi dulu RM250.00. Itu tak masuk beli bahan basah kat kedai runcit. Ingat, kami berdua aje. Sekarang, RM350.00 pun tak cukup dah. Beli beras, minyak masak, Dynamo, Softlan, Dettol Shower Gel dah seratus ringgit. Belum lagi ambil frozen food yang hubby suka like curry puff, instant pizza, burgers, hotdogs, his pratha, pau etc.


Every month memang kais bulan makan bulan. Simpanan memang very minimal. Itupun memang kalau tak ada apa-apa memang tak sentuh. Kalau ada apa-apa memang akan ambil jugak.


Berapalah sangat gaji mekanik hubby. Gaji saya memang lebih, tapi hutang pun lebih jugak. Kereta dan rumah 850 sq.ft. kami aje dah 1/3 of the gross salary. Bayar kad kredit yang ada LIMA. Minimum payment sahaja yang mampu.


Apa yang saya mampu hanyalah berdoa agar saya dapat menyelesaikan masalah saya ini.


Kemudian, saya start home tuisyen. Memang masyuk sebab dengan 2 student, saya dapat income RM600.00. Cuma 2 malam seminggu untuk 2 jam. Seronok sangat sebab saya dapat bagi duit lebih pada mak dan ayah. Siap dapatkan part-time maid untuk mak.


Tapi business ni tak berterusan. Habis student ambil SPM, I have to search for new ones. Saya cari lagi business yang boleh menambahkan pendapatan saya.


Saya nak freedom in shopping. Selalu masuk boutiques tapi letak balik walaupun hati meronta-ronta nak beli. My thoughts? Swipe aje, then tiap bulan bayar la..Tapi minimum ajelah. Hutang makin bertambah, tapi duit gaji masih macam tu jugak.


Bila Hanis tunjukkan peluang perniagaan ni, saya teruja. Sangat-sangat teruja. Saya katakan YES tapi kena mintak izin suami dulu. It took 2 days to convince him the benefits from this business.


Dengan business ni, saya dah dapat closekan Credit Card untuk 2 bank. Seronok sangat sebab ada duit lebih untuk shopping.


Dalam 2 bulan ini akan dapat closekan 1 bank lagi yang mempunyai baki terbesar.


Yang penting, AMBIL PELUANG bila ianya muncul. 


Jangan tunggu lama-lama sebab masa tidak menunggu kita.


Pantas bertindak dengan menghubungi saya di 017-8802541 dan sebutlah peluang perniagaan agar anda memenangi hadiah istimewa dari saya.
Bye,

Tinta Si Isteri Mekanik Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign