Tinta Si Isteri Mekanik: May 2012

29 May 2012

Some tips on GOAL

10 days to Euro 2012, so don't forget to select your team.

Apart from that, if you have any desire, write it on a paper or in a Dream Book. If you can, find the pictures to compliment the wishes. Read or vision the moment you achieve the goal/s.

Read it loudly before you sleep and in the morning.

And be thankful always, starting from bangun tidur till moments before tidur.

Also maafkan semua orang sentiasa. Kurangkan sebut perkataan yang membawa maksud seperti b#*o%. or c*la&^ punya manusia etc.

Kalau nak mudah, just ask, "Tindakan ini menambah kekayaan aku atau tidak?".
Bye,

23 May 2012

Al-Fatihah untuk Norma

Takziah buat Moon dan keluarga atas pemergian Norma.

Semoga mereka semua tabah dengan kehilangan ini.
Bye,

18 May 2012

Kura-kura nak cari garam..

Saya sangat suka dengan perkongsian dari saifulislam.com.

Jenguk-jenguklah ke sana ye.


KURA-KURA SEKELUARGA
Teringat saya kepada sebuah kisah popular tentang keluarga seekor kura-kura. Mereka pergi ke taman untuk berkelah sekeluarga. Apabila si ibu mengeluarkan makanan, mereka dapati makanan yang terhidang itu kekurangan garam. Lalu salah seorang daripada anak mereka, diminta untuk pergi mendapatkan garam.
“Saya tidak mahu. Nanti semasa saya tiada, kalian akan habiskan semua makanan” kata si anak.
“Tidak. Mana mungkin. Kami akan tetap menunggu” jawab si ibu.
“Betul. Lagi pun tidak enak makan tanpa garam. Pergilah!” pinta si ayah.
“Adik janji, adik tak usik makanan itu sampai abang pulang!” ikrar si kecil.
Setelah puas dipujuk, akhirnya kura-kura itu bersetuju. Dengan hati yang berbelah bagi, beliau pergi mencari garam.
10 minit.
20 minit.
1 jam.
2 jam.
Kura-kura itu tidak pulang. Keluarganya sudah amat kelaparan. Mereka hairan mengapa sukar benar hendak mendapatkan garam. Dek rasa lapar yang bersangatan, akhirnya si bapa mencubit makanan yang terhidang, demikian juga si ibu dan adik kecilnya.
“Hah!!!” tiba-tiba kura-kura itu menyergah dari balik semak.
Mereka sekeluarga terkejut.
“Kan saya dah kata. Kalian tidak akan menunggu saya pulang. Kalian akan membelakangkan saya. Sudah berjam-jam saya memerhatikan kalian dari balik semak. Dan ternyata, sangkaan saya tepat!” tegas si kura-kura.
Oh, rupa-rupanya selama ini dia tidak pergi mencari garam. Dia hanya berpeluk tubuh di sebalik semak dan menunggu sahaja untuk apa yang difikirkannya terjadi. Dan ia benar-benar terjadi!
Perhatikanlah…
FIKIR, JADI
Berapa banyak kejadian dalam kehidupan ini, berpunca daripada apa yang kita fikirkan, tanpa kita sedar.
Kita bergaduh dengan isteri, kita sakiti hati dia, kita tidak berusaha mengambil hati sang isteri. Akhirnya isteri buat perangai, dan kita kata, “hah, tengok! Engkau memang tak boleh diharap!”
Tidakkah semuanya terjadi berdasarkan apa yang kita fikir? Kita mahu ia terjadi. Ia memilih tindakan-tindakan yang menjurus kepada terjadinya ia. Dan akhirnya, kita ‘berpura-pura’ terkejut apabila ia terjadi.
Saya mengambil risiko ini, bahawa perubahan amat sukar dijana dalam masyarakat semasa yang ada, kerana keserabutan cara kita berfikir. Sesuatu yang mudah, menjadi susah. Masalah kecil menenggelamkan masalah besar. Penyelesaian bersimpang siur dan tidak berfokus. Desakan perubahan pula mengisar pendekatan yang serupa. Kita juga tenggelam dalam masalah yang kelihatan, hingga tidak dapat menyentuh masalah sebenar.
Justeru, saya melihat masalah ini tidak mengenal parti. Tidak mengenal pendirian politik. Tidak juga terikat kepada agama, mahu pun kaum dan bahasa pertuturan. Cognitive distortion amat mencengkam, dan tiada jentera pendidikan yang secara mudah boleh diharapkan untuk menyelesaikan masalah ini.
CARA BERFIKIR ORANG BERJAYA
Biar pun saya amat kerdil, namun peluang yang diberikan oleh Radio IKIM bagi mengisi segmen MOTIVASI PAGI amat besar. Saya membuat keputusan untuk memanfaatkan 10 minit sehari setiap awal pagi pada jam 7:30 untuk berbicara tentang CARA BERFIKIR ORANG-ORANG BERJAYA.
Cabaran besar rancangan Motivasi Pagi di Radio IKIM ini ialah menyesuaikan penyampaian untuk lapisan atas dan bawah.
Golongan atas tidak rasa pengisian yang disampaikan kosong dan longgar tidak berisi.
Golongan ‘santai ‘ pula mesti disantuni agar tidak hilang upaya memahami apa yang disampaikan.
Dan paling sukar adalah menentukan dos agar 10 minit itu ada kepala, badan dan ekor.
Semoga Allah memberkati usaha ini dan mengampunkan kekurangan-kekurangan saya di dalam penyampaian.
Terima kasih kepada Radio IKIM kerana memberi peluang.
Terima kasih kepada pendengar kerana anda yang meminta Radio IKIM ‘memanggil’ saya.
ABU SAIF @ www.saifulislam.com
43000 Bandar Seri Putra

Bye,

16 May 2012

What's my story for Perodua?

Kisah yang saya share kan di What's Your Perodua Story?



Saya dapat lesen di Perlis, semasa saya belajar di UUM. Lulus masa final semester di sana, makanya balik KL memang takut nak bawak kereta di main road.

Masa tu, yang berani bawa hanyalah Perodua Rusa 1.6. Drive hanya di kawasan perumahan sahaja sebab masih cuak nak drive dengan kereta yang banyak. Masa dengan Perodua Rusa ni lah belajar serta mahirkan diri guna clutch dan gear, belajar keluar simpang, naik turun bonggol, lalu jalan yang sempit. Mencabar tapi seronok walaupun adakalanya termati enjin sebab tak pandai seimbangkan antara clutch dan gear.

Bila saya menyambung pelajaran, kereta memang sangat diperlukan sebab tiada pengangkutan awam ke Universiti. Tambahan pula dengan adanya 'extra car' ini memudahkan kehidupan kami sekeluarga.

Pemilihan Perodua Kancil sangatlah tepat, kecil tapi berkuasa serta jimat. Senang sangat nak parking, naik bukit ada power, minyak RM20.00 pun dah full. Memang syok.

Dengan Kancil ni, saya belajar drive di Kotaraya Kuala Lumpur. Ingat lagi masa first bawa kereta adalah ke Semua House sebab nak beli barang perkahwinan abang saya. Dahlah tak tau jalan sangat, hanya harapkan emak saya yang dah berhenti kerja 5 tahun. KL kan cepat membangun, takutlah jalan yang emak tahu tu tiba-tiba tutup atau jadi jalan sehala. Siap pesan dengan emak, kalau sesat jangan marah. Hehe. Berjaya parking di Semua House yang parkingnya tinggi dan berpusing. 

Semenjak dari itu, keyakinan saya semakin bertambah dalam pemanduan. Dengan Kancil itulah saya bawa emak saya ke mana sahaja yang dia mahu, dapat hantar adik-adik saya ke sekolah serta dapat hantar rakan-rakan mereka ke rumah. Dapat ke kuliah dan bershopping sampai padat bonet dan seat. Dan dapat diwarisi oleh adik lelaki yang kemudiannya menyerahkan kepada adik perempuan kami semasa beliau di tahun akhir UTP. Merata Kancil ini pergi, dengan beberapa universiti dapat Kancilku ini masuk bermula dengan UiTM, Politeknik Port Dickson, ITTAR dan terakhir adalah Universiti Teknologi Petronas.

Dengan Kancil ini jugalah saya bertemu jodoh dengan suami saya. Setelah tempoh jaminan tamat, saya menghantar Perodua Kancil merah saya ini ke bengkel di mana suami saya bekerja. Beliau yang bertanggungjawab menyelenggara kereta kesayangan saya ini. Bila rakannya yang servis kereta, dapat rasa perbezaannya, rasa tak best bila memandu. Jadi saya minta pemilik bengkel untuk hanya arahkan suami saya sahaja yang menyelenggara kenderaan saya. Memang tak sangka yang sebuah Kancil dapat menjodohkan kami berdua.


Bye,

15 May 2012

Yatim Piatu dalam sekelip mata...

Beringatlah rakan-rakan semua. Walaupun ajal maut di tangan Tuhan, tapi kena berhati-hati. Dapat dari FB.


~~~ AL-FATIHAH~buat peringatan pengguna2 'Highway' ~~
Cerita dpd seorg kawan c99limited.com (Sall Bj bru dpt email ni)

Lebih kurang pukul 6 petang 6/5/12, aku masuk hiway Plus dari Kuantan nak ke KL. Aku maintain 180km/j tetiba aku perasan ada kereta belakang lagi laju. Aku tgk Inspira makin dkt dgn keta aku then aku masuk lane kiri bagi laluan dia memotong. Pastu aku terus follow inspira tu, meter dh jadi 200km/j. Wow hati kering driver inspira tu! Keta standard, absorber standard, rim & tayar pn standard kilang.


Memandangkn speed dh 200km/j then aku follow je dlm jarak lebih dari 5 biji kereta demi keselamatan. Enjoy, pasal inspira tu rajin hibeam halau kereta ktepi so aku kat belakang dia just follow je la. Time corner jln tk rata aku nampak inspira tu body dh goyang tpi dia ttap maintain speed. Ada juga tdetik nk ptg dia tpi mandangkn aku plan nk crusing je so aku maintain je la speed 200km/j kat belakang dia. 


Tetiba kat depan ada Mitsubishi Lancer 2.0, lane kanan dlm kelajuan 140km/j. Lancer tu tk nk ktepi tpi terus tekan minyak & inspira terus cucuk. Hmmm kereta yg sama cuma pengilang yg blainan. Proton Inspira vs Mitsubishi Lancer.


Aku pn ikut je la dari belakang utk melihat aksi mereka. Meter naik balik ke 200km/j. Klu ikut darah pahlawan time ni sedap ptg kedua2 tu tpi angin tgh baik lagipn lately tk tau la aku mcm gerun sikit nk rembat kaw2, hmmmm mungkin ada hikmah tu. So aku ikut je dari belakang.
Dlm 5 minit aku follow melihat aksi mereka ada pula sbuah bas di blkang antara bbrapa buah kereta yg bawa pd kelajuan biasa kat lane kiri. Inpira masih mencucuk lancer dgn rapat & aku makin menjarakkan sikit demi keselamatn. Ttiba aku nampak inspira, lancer, bas & bbrapa kereta kat depan mcm kacau bilau. Terus nampak lancer melanggar pagar kiri hiway & melintas depan keta aku lalu langgar pagar knan pula & melompat sambil bpusing ke udara lalu jatuh ke laluan sbelah menghala ke Terengganu.


Sewaktu Lancer tu diudara sbuah kereta dlaluan sbelah betul2 berada dibwh lancer. Nasib kereta tu memang baik, tpi bila lancer dah thempas klaluan sbelah, ada sbuah kereta lain tlanggar serpihan lancer lalu tbabas & langgar pagar. 


Kereta Inspira tu aku perasan slow skejap pastu terus menghilangkan diri. Masa aku perlahankn kereta utk berenti aku perasan penumpang lancer yg dduk depan dh kaku. Sebaik je aku berenti aku terus blari ke lancer tu utk membantu. Aku antara org terawal sampai & masa aku tgh melintas pagar kat tgh hiway utk klaluan sbelah ada sorg brother yg blari lebih awal bagi tau ada baby kat tgh jln. Ya Allah!! menggigil kepala lutut aku & rasa sebak cam nk nangis nampak baby yg aku rasa baru bbrapa bln tcampak kluar & ada dtengah2 jln. Aku terus jerit brother tu suruh angkat baby yg tgh menangis tu. Brother tu mcm panik tpi aku jerit suruh dia angkat.


Syukur kereta dlaluan itu semua berenti. Aku pergi kat lancer tu & ada org suruh mangsa mengucap. Bila aku tgk kedua penumpang dh diam. Aku nampak penumpang depan perempuan, masih ada seatbelt & airbag dh kempis. Kepala penumpang dh tunduk kdpn tpi aku yakin tengkok patah sbb nampak tulang tengkok mcm nk tkeluar. Dia dh tk bnyawa. Aku periksa pemandu lelaki, masih pakai seatbelt & airbag dh kempis. Pemandu itu pn tlentok kaku. Ada kesan lebam dleher. Aku yakin dia pn dh tk bnyawa. 


Aku terus pesan pd dua tiga org yg ada kat situ supaya jgn sentuh mangsa yg dh tk bnyawa. Apa2 hal tunggu polis. Pastu ada brother terus jaga lalu lintas & aku pn bersihkn serpihan lancer tu utk buka jln. Aku tnampak bbrapa document peribadi mangsa atas jln terus aku kutip kumpulkn satu tempat. 


Aku periksa baby tu, dahi dia luka. Nampak isi warna putih & bdarah. Aku terus kumpulkan beg2 yg tcampak keluar & utk cari beg baby lalu aku kumpulkn stempat. Alhamdulilah ada sorg pakcik & anak perempuan dia dtg bantu pegangkn baby itu. Aku keluarkan tuala dari beg baby utk ttup kepala dia. Aku cari susu tpi dh takde dlm beg. Aku selongkar beg mangsa utk cek document yg mungkin blh membantu aku menghubungi ahli keluarga mangsa tpi semuanya cuma document peribadi mangsa & takde no ahli keluarga mangsa.


Dlm masa 20 minit lepas kejadian ttiba ada pakcik tu ambil phone mangsa & call ahli keluarga mangsa. Rupanya ada ahli keluarga mangsa convoi bsama mangsa hampir sampai ktempat kejadian. Bila ahli keluarga mangsa sampai terus kita suruh ambil baby dulu & hantar khospital.
Aku rasa mcm nk ambil gambar mangsa tpi tk sampai hati. So aku ambil gambar kereta mangsa sja dari depan. Pastu dlm bbrapa minit polis, bomba, ambulan pn sampai. 


Aku kat tempat kejadian dlm sejam & berulang2 kali aku tpaksa cerita dari awal hingga akhir. Sempat juga aku cerita pd ahli keluarga mangsa yg dtg ambil baby tu.


Aku tinggalkan tempat tu dgn kaki yg mengigil. Live depan mata accident 200km/j. Dlm masa bbrapa saat, 2 nyawa melayang, baby tpelanting keluar kereta & baby yg tk tau apa2 khilangan ibubapa selamanya.


Aku teruskan perjlnan ke KL dgn kelajuan yg tk sampai 160km/j. isteri aku kat sebelah trauma & ketakutan. Dlm kereta sunyi sepi tk bborak, radio pn tk on. Sampai tol gombak bru aku buka radio & cuba bcakap dgn wife aku utk tenangkn dia.
 


Ini gambar baby tersebut..

Marilah kita sedekahkan Al-Fatihah kepada kedua ibu bapa baby ni.
Bye,

14 May 2012

Doa pagi Isnin

Mari sama-sama kita aminkan doa yang indah ini insyaAllah: "

Ya Allah, Tuhan kami,
bahawasanya kami bermohon kepadaMu
akan jalan-jalan yang memudahkan kami mendapat rahmat dan keampunanMu,

dan keselamatan dari tiap-tiap dosa,

dan keuntungan dari tiap-tiap kebajikan,

dan kemenangan dengan syurga dan keselamatan dari api neraka.

Ya Allah, Tuhan kami,

janganlah dibiarkan bagi kami sesuatu dosa melainkan Engkau hapuskan;

dan tiada kesukaran bagi kami melainkan Engkau lapangkan,

dan tiada sakit melainkan Engkau sembuhkan;

tiada hutang melainkan Engkau jelaskan;

tiada kemiskinan melainkan Engkau berikan kekayaan,

tiada keaiban melainkan Engkau tutupkan ya Allah;

dan tiada seseorang seteru melainkan Engkau kecewakan;

dan tiada seorang jahil melainkan Engkau ajarkan;

dan tiada sesuatu hajat melainkan Engkau tunaikan

demi rahmatMu

wahai Tuhan yang Maha luas rahmat dan belas kasihanNya.

Aamin Aamin Aamin ya rabbal 'Aalamiin.

Semoga anda kaya dan berjaya..
Sent by maxis

11 May 2012

Beware:Phone Scam

Baca ni dari blog Mama Zharfan. Be careful all. Jangan mudah percaya dan terpedaya.



Latest Phone ScamThis is my real-life encounter (8/3/12), phone scam.
1.       I received a call from a Malay lady, number shown on my mobile phone: +25013169.
2.       This lady spoke in Malay, informed that she is from POS Malaysia. She read out my name and IC number, then informed that there were 2 high court letters addressed to me but could not be delivered.
3.       She will fax the letters to a police station, and will request personnel from the police station to contact me later
4.       She gave a reference no. for the letter: 49951, and asked me to check with the police personnel who will call later, to ensure that they are the correct person acting on the correct letters.
5.       10 minutes later I received a call from one lady, identified herself as Madam Cheah, spoke in Malay, saying from Bukit Aman Police HQ. Number shown on my mobile phone: +60322662222.
6.       I know this is a scam, so I purposely spoke rudely to her (asked her to speak louder etc.) She got angry, said that if I don't believe her, to call back the number to verify, then hung up.
7.       I did a search through internet, confirmed that the number+60322662222 is indeed from Bukit Aman HQ.
8.       Instead of using my mobile phone to call back, I used Skype to call the number. A Malay lady picked up the call and I checked with her whether this is Bukit Aman, she replied yes, then I hung up.
9.       Quickly I ran through a few postings in the internet on such scams.
10.   In between, they called again and left "missed" calls.
11.   From postings in the internet, apparently if you called them back using the mobile phone, it will be connected directly to them (the syndicate).
12.   But if you call using landline (Telekom), you will be connected to the REAL Bukit Aman.
13.   So I used the landline and called the number, a male police officer answered the phone.
14.   I told him my story, he confirmed that this is a scam, and said that many victims have already called them today and they are working with the multimedia commission investigating this.
15.   The police officer confirmed that the syndicate is using a phone phishing technique, to make the number appearing as from Bukit Aman when they called.
16.   If you called back using your mobile phone, probably there are someone from the mobile phone company working behind with them, will direct your call to the syndicate.
Sharing the above encounter with you so that you will not fall victim to this latest scam.
Regards,


Bye,

09 May 2012

Doa hari ini..WW

Bye,

Tinta Si Isteri Mekanik Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign