Tinta Si Isteri Mekanik: Buruk Bersepah

16 December 2013

Buruk Bersepah

Teks: Saudah Salleh

Saya suka almari yang berlaci. Lagi banyak lagi suka.

Sebabnya? Dapat menyembunyikan kesemakan dan ketidaksusunan barangan dalam laci. Sepah? Tutup laci habis cerita.

Saya ada satu laci khusus untuk menyimpan kain di dapur. Kain lap tangan dan kain pengesat atau lebih dikenali sebagai kain buruk.

Bila buka sahaja laci tersebut, sakit mata kerana bersepah. Sakit hati sebab tak sempat mengemas.

Tadi saya berkesempatan untuk mengemas laci kain. Bila keluarkan dari almari, Astaghfirullah.  Banyaknya kain dalam laci. Macam-macam benda rupanya dalam laci kain. Ada bag kitar semula, ada alatan pembaikan seperti playar dan  screwdrivers dan kain lap bercampur aduk.



Untuk proses pembersihan, saya keluarkan semua benda dari dalam laci.

Asingkan mengikut kategori. Saya longgokkan kain lap tangan di satu bahagian. Asingkan kain buruk dan sisihkan dan buang kain buruk yang buruk.


Kemudian saya susun kotak kasut dalam laci. Saya gunakan juga tutup kasut. Sebabnya, kotak tak cukup.
Lipat semua kain mengikut saiz kotak tersebut. Untuk mudah, jadikan satu kain sebagai 'guide'.



Mulakan menyusun semua kain ke dalam laci mengikut kategori. Susun sampai muat semua kain dalam laci tersebut.

Peralatan bertukang tu saya masukkan dalam kotak yang tinggi. Potong ikut ketinggian laci. Kalau rajin, balutkan kotak dengan pembalut hadiah.


Senang hati, jimat masa dan senyum terukir.

Tinta Si Isteri Mekanik Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign