Tinta Si Isteri Mekanik: Kelas 'Basic Make-Up' Bersama Hazwani Themakeuplover

04 December 2013

Kelas 'Basic Make-Up' Bersama Hazwani Themakeuplover

Teks : Saudah Salleh

Memang sifat wanita sukakan kecantikan. Baju cantik, rumah bersih, tudung lawa.

Saya juga sukakan kecantikan. Tambah lagi kalau make-up, lagi rasa cantik. Rasa, kalau pakai make-up bertambah lawa. Bertambah yakin. Hihi.

Nak lawa make-up, tapi tak pandai.  Takde ilmu make-up. Main bantai je sapu foundation. Lipstick merah mata hijau. Hahaha sangat tak cantik. Bila macam tu, tak nak pakai make-up sebab tak lawa. Padahal tak nak belajar.

Jadinya, apabila terlihat tawaran yang menarik dan semestinya murah, maka saya terus mendaftarkan diri untuk kelas make-up ini.

Hanya RM100 sahaja belajar dengan Wani. 3 jam lebih rasa macam tak cukup. Tapi kena jelas, make-up ni, bila dah belajar, kena sentiasa berlatih. Setiap hari. Sebab kena mahirkan betul-betul teknik yang diajar. Nak tepek foundation pun ada caranya. Awal-awal ni belum mahir, ambil masa 3 minit sebab nak pastikan rata. Kalau setiap hari kita pakai foundation, minggu ke-3 pasti dah boleh dikurangkan masanya kepada 1 minit.

Hasil belajar. Natural sahaja. Hanya mata 'smokey eyes'

Paling menggigil bila kena praktikal adalah bahagian kening. Sebab saya ada pengalaman, make-up di kedai,  tebalnya kening saya dilukis. Spoil betul. Selepas kejadian itu, memang saya tak sentuh langsung kening saya semasa make-up. Tapi sebenarnya,  kening lah yang menyerlahkan dan membentuk muka kita. Sebab itu, belajar make-up dengan pakar. Dengan guru make-up yang betul.

Membazir? Boleh tengok youtube? Memang betul, boleh.  Saya memang dah buat. Belajar dengan youtube. Tapi tak jalan. Tak pandai juga. Pulak tu, saya memang kena talaqqi berdepan dengan guru. Lebih cepat faham. Teknik make-up ni, setakat tengok je, tak boleh. Sebab kita cuma nampak je, kita tak rasa. Kita tak rasa tekanan yang macam mana akan buatkan foundation kita tahan lama. Kita tak rasa eyeliner tu dibentuk. Kita tak rasa macam mana loose powder diaplikasikan. Jadi macam mana nak hasilkan make-up yang cantik kan?

Ringkas dan penuh dengan tips-tips. Tips memilih berus, tips warna, tips memilih make-up murah dan mahal. Semuanya Wani ada kongsikan.

Untuk yang berminat, selalulah tengok blog Wani iaitu di themakeuplover.blogspot.com. Kelas pertama dah selesai. Nantikan kelas seterusnya.



Belum ada set alat solek yang lengkap. Tetapi mengaplikasikan teknik foundation dan eyeliner. Saya hanya gunakan Foundation SilkyGirl dan Liquid Eyeliner SilkyGirl. Kening tak bentuk sebab Eyebrow Pencil belum beli. Lipstick belum pakai lagi. Nak tunjukkan make-up yang natural, seolah-olah saya tidak memakai sebarang make-up.



Tinta Si Isteri Mekanik Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign