Tinta Si Isteri Mekanik: 2014

31 December 2014

31.12.2014

Teks : Saudah Salleh




#cabaranblogging Entri 2 

31.12.2014 
**********

Entri terakhir bagi tahun 2014. 

Tahun ini tahun penuh warna untuk diri ini dan Malaysia.

Warna suram dan kelam banyak mewarnai kanvas Malaysia tahun ini. 

MH370. MH17. QZ8501. 

Jerebu. Catuan air. Banjir. 

Ini baru sebahagian. 

Namun inilah takdir. 

Peringatan buat kita. 

Signal jelas dari Allah. 


Namun syukur kerana ada warna ceria di kanvas hati ini. 

Ekonomi Persahabatan. 

Men Are From Mars, Women Are From Venus. 

Malam Cinta Rasul. 

Rahim Auto. 

Bersyukur. Bersangka baik. Selawat. Sedekah. Senyum. Solat. 

Segalanya baik-baik belaka. 

Hari ini, dimulakan dengan pencarian barang-barang keperluan bagi mereka yang diduga Allah dengan banjir. Semoga sedikit pemberian ini memberi manfaat kepada mereka. 

Rezeki Allah datang dalam pelbagai cara. 

Petangnya dapat makan pizza. Hihi. Lepas buat kerja, memang seronok dapat makan. 

Malam pula, Malam Cinta Rasul. 

Pengakhiran yang hebat bagi 2014. 

Permulaan yang baik bagi 2015. 

Ya Allah. Berkatilah kami. Ampunilah kami. Rezekikanlah kami. Mudahkanlah kami. Ameen. 

#semogabermanfaat 
FB:Rahim Auto

30 December 2014

Kisah Pak Haji Lagi

Teks : Saudah Salleh



#cabaranblogging Entri 1 

Kisah Pak Haji Lagi 
================= 

Pak Haji pagi-pagi lagi dah telefon. 

Katanya kereta tak boleh start lagi. 

"Saya tinggalkan kat masjid ya Rahim". 

Hari ni pula, Allah beri rezeki tanpa henti. 

Ke sana ke mari sebab ada "breakdown". 

Alhamdulillah. 

Petang sebelum maghrib, tiba satu kereta lagi dari Putrajaya. 

Lepas shopping di IOI Mall Putrajaya, keretanya mati tiba-tiba. 

Tarik ke bengkel sebab cikpuan tak berani takut termati enjin lagi. 

Bergegas ke rumah Pak Haji. 

Mula-mula periksa gear. 
Takut Pak Haji lupa letak gear di P. 

Kemudian periksa pula lampu. 
Takut Pak Haji lupa tutup lampu. 

Eh semuanya ok ni. 

Rupa-rupanya wayar soket starter yang tercabut. 

Alhamdulillah. Siap cepat. 

"Lega hati Pak Haji" ujar beliau. 

"Senanglah ada engkau. Telefon je". 

Gembira hati bila pelanggan puas hati. 

#semogabermanfaat 
#bengkel 
@rahimauto 
FB:Rahim Auto

29 December 2014

GAGAL

Teks : Saudah Salleh




#cabaranblogging Hari me-30 

GAGAL 
****** 

Episod #cabaranblogging 40 hari gagal. 

Gagal mencapai matlamat menulis 40 hari berturut-turut. 

3 bulan tempoh masa, hanya 30 entri sahaja dapat dinukilkan. 

3 sebab dapat saya pastikan puncanya: 

1. Tidak menetapkan tarikh mati atau deadline 

2. Tidak menetapkan hadiah pencapaian atau rewards. 

3. Tidak merancang apa yang mahu ditulis. 

Lihat, benarlah pepatah yang mengatakan 

" JIKA GAGAL MERANCANG, MAKA ANDA MERANCANG KEGAGALAN". 

2015 akan muncul 2 hari lagi. 

Apakah telah disiapkan perancangannya. 

Secara detail? 

Dengan tarikh akhir? 

Tetapkan rewards? 

Allah. Allah. Bantulah aku merancang. 

Engkaulah Sebaik-baik Perancang. 

#semogabermanfaat 
FB:Rahim Auto

19 December 2014

Pemandu atau Penumpang?

Teks : Saudah Salleh



#cabaranblogging Hari ke-28. 

PENUMPANG ATAU PEMANDU? 
==================== 

Inspirasi Persediaan Azam Tahun Baru yang Puan Prof. Dr. Muhaya kongsikan sangat menarik. 

Tanya diri kita " Kita ini penumpang atau pemandu kereta kehidupan?" 

Emosi negatif sakitkan hati dan badan serta minda kita. 

Kanser mudah membiak jika kita selalu marah dendam bersarang dalam diri. 

Azam baru mahu kurus dan sihat. 

Tetapi bukannya untuk pakai pakaian ketat tetapi supaya di masa emas, kita masih boleh SUJUD pada ALLAH. 

Fokus hidup kita pada NILAI. 

Matlamat akhirnya adalah kita ahli syurga. 

Jadi niatkan azam kita pakai pakaian ahli syurga. Kita makan apa yang ahli syurga makan. Kita ini buat apa sahaja kerana Allah. 

Tuliskan azam yang beratkan timbangan di Masyhar. 

Satu jenis berfikir- The State of Balance. 

Tulis tujuan atau azam. 

Tengok perangai akhlak ibadah kita samada sama dengan tujuan kita. 

Kalau tidak sama atau seimbang, perlu betulkan agar keseimbangan dapat dicapai. 

Agar azam tercapai. 

Lakukan transformasi diri 2015. 

Mudahkanlah kami Ya Allah. Ameen. 

Kita orang baru. 

Mesti lakukan sekarang bukan tunggu 1 Januari 2015. 

Oh 2 Januari 2015 birthday saya. Hihi. 

#semogabermanfaat 

FB:Rahim Auto

13 December 2014

SYURGA ILMU

Teks : Saudah Salleh



#cabaranblogging Hari ke-27 

SYURGA ILMU 
+++++++++++++ 

Ke sini lagi. Kali ke-2. 

Namun fokus kali ini berbeza. 

Mahu elmu bukan fiksyen. 

Mahu buku berkaitan pengurusan. 

Kata-kata petikan dari buku "Little Platinum Book of Cha-Ching" yang HANYA berharga RM6.00. 

~Every child should be taught to EXPECT SUCCESS~ 


Jangkakan KEJAYAAN. 

RANCANG perjalanan Kejayaan diri. 

Satu lagi buku yang hanya berharga RM12.00. 

Buku ini saya suka sangat. 

Tajuknya "Comfort Food For Diet". Haha. Misi Sihat 2015. 

#semogabermanfaat 

FB:Rahim Auto

12 December 2014

TERBAIK DARI ALLAH

Teks : Saudah Salleh



#cabaranblogging 

Hari ke-26 TERBAIK DARI ALLAH 
-------------------------------------

Jodoh itu rahsia Allah. 

Hanya DIA YANG MAHA MENGETAHUI. 

Walaupun kita rasa pilihan hati baik, belum tentu ianya terbaik buat kita. 

Kalau jodoh itu pilihan keluarga, mungkin ianya baik tetapi tiada jaminan ianya terbaik. 

Tetapi, apa yang Allah berikan itulah yang TERBAIK. 

Kerana Allah Maha Mengetahui. 

Bila difikirkan balik tentang jodoh saya ini, memang kelakar dan halusnya Allah menegur saya yang ego. 

Yang sombong dengan Pencipta. 

Yang rasa tahu semua perkara. 

Tak mahu ishtikharah kerana takut apa yang saya mahu tak dapat. 

Cuma buat solat hajat andai ini jodoh terbaik, mudahkanlah. 

Allah kan Maha Agung? 

DIA tetapkan saya bernikah 8 bulan setelah berkenalan. 

Walaupun saya tiada rasa cinta pada si dia. 

Dia sahaja yang beria. 

Tetapi inilah ketetapan Allah. 

Betapa kerdilnya hamba-Mu ini. 

Betapa bertuahnya saya ini Allah temukan my other half. 

10 Dis 2014 genap 8 tahun. Alhamdulillah. Cinta sampai syurga. Insyaallah. 

FB:Rahim Auto

11 December 2014

Train your employees!



Fikirkan. FB:Rahim Auto

NIKMAT TUHAN

Teks : Saudah Salleh




#cabaranblogging Hari ke-25 

NIKMAT TUHAN. 
=============== 

Astagfirullah. Belum sempat tekan POST, entri awal tadi telah hilang. 

Tak apa. Tulis lagi. 

Semalam tarikh ulangtahun perkahwinan kami. Pertama kali tiada sambutan romantis. Pertama kali! 

Cuti tetap diambil. Masa diluang bersama. 

Tempat tujuan adalah sekitar The Curve. 

Mula-mula ke IKEA. Beli perabot dan keperluan rumah. 

Beli Rak Ronnskar sampai 3. Harga asal RM159 tetapi IKEA Family dapat harga promosi RM79. 

Akauntan kata kena beli sebab jimat. Hihi. 

Beli papan pemotong. Beli gunting dapur buat gunting ikan dengan ayam dan sayur. 

Beli cadar dan quilt cover bilik tetamu. Oh so mak-mak sebab beli barang bukan untuk diri sendiri. 

Sambil jalan-jalan sambil tengok-tengok. 

Fikir-fikir. Pilih-pilih. Kemudian bayar-bayar. 

Makan di Johnny Rocket. 

Katanya burger best. 

Milkshake sedap. 

Keledek goreng kena rasa. 

Kami tambah ayam salut nampak sedap. 

Sambil makan sambil bincang. 

Pelan pemasaran kreatif kami untuk 2015. Rancang kecemerlangan Rahim Auto @rahimauto tahun hadapan. 

Alhamdulillah. Kami mensyukuri nikmat yang Allah berikan. 

Terima kasih suami menerimaku seadanya. 

Cinta hingga Jannah matlamat kami dengan izin Tuhan. 

Ameen. 

09 December 2014

Big Bad Wolf 2014 - Jahat Sangat!

Teks : Saudah Salleh




#cabaranblogging Hari ke-24

#KisahSuksesBAD

Sebagai seorang yang sangat suka membaca, Big Bad Wolf memang sangat dinanti-nantikan.

Dengan harga yang sangat murah bermula dari RM2.00, kali ini karnival ini menawarkan 3.5 Juta buah buku!

Bayangkan betapa terujanya saya ditambah lagi dengan masa yang panjang 24jam memang bestlah jawabnya.


Kisah BBW Pertama-Perjalanan lancar dan Parking.

Dari mula bangun tidur, saya telah Bertanya Allah Dahulu. Mana jalan terbaik dan mohon parking paling hampir dengan lif serta pengunjung yang kurang.

Tapi, 10 minit perjalanan, dah mula nampak bibit-bibit kesesakan jalanraya. La, rupanya ada PJ Half Marathon.

Banyak jalan ditutup sementara dan kami banyak kali dilencongkan. Perjalanan mengambil adik mengambil masa 50 minit sedangkan kebiasaannya hanya 20 minit.

"Takpe. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik." Kata saya dalam hati.

Perjalanan ke MIECC sangatlah mudah dan tiba 15 minit kemudian. Wah, tidak ramai pengunjung kerana parking masih banyak yang kosong.

"Nak parking mana kak?" Adik saya bertanya.

"Dekat lif." Jawab saya.

Mula-mula ternampak lot yang memang dekat dah dengan lif. Tapi adik saya terlepas dan ada kereta di belakang. Maka terus jalan ke depan.

Ternampaklah sebuah keluarga menghampiri kereta mereka. Kami parking dan berjalan ke lif.

Allahu Akbar.

Hanya 10 langkah sahaja ke lif. Mudahnya dengan bergantung harap semata-mata kepada Allah.


Kisah Kedua-Penulis kegemaran Nora Roberts.

Kali ini BBW memang menawarkan banyak novel dari penulis yang saya minati. 

Jadi memang dah fokus mencari buku beliau dan jika ada, novel penulis yang saya suka baca. 

Dalam lautan 3.5juta buku, memang sukar untuk terus mencari dalam masa hanya 1 jam sahaja. 

Jadi saya terus bermantra dengan Allah. 

"Ya Allah. Aku nak beli buku Nora Roberts. Murah sangat hanya RM8 sebuah. Jumpakanlah dengan semua novel Nora Roberts." 

Setengah jam berlalu tapi saya masih belum jumpa semua. Cuma 2 buah novel sahaja yang ada. 

Tapi saya relaks sebab yakin memang ada. 

Saya tahu Allah lewatkan saya menemui Nora Roberts. Sebabnya, saya dapat belek buku-buku lain juga. 

Dapatlah beli untuk anak-anak saudara kesayangan. Dapatlah suami saya menengok-nengok majalah kereta dan buku motivasi. 

Dalam masa yang sama, mulut masih bercakap dengan Allah. Sebab masa dah nak habis. Hihi. 

Dan bila terjumpa, gembira kepalang hati saya. Terus ambil dan heret ke meja pembayaran. 

Saya beli 25 novel berharga RM8.00. Untuk anak-anak saudara, 15 buah buku cerita dapat saya hadiahkan untuk mereka. 

Dengan hanya Bertanya Allah Dahulu, saya hanya berbelanja RM253.00 sahaja berbanding RM822.50. 

Dengan Bertanya Allah Dahulu, tahap stress saya tiada. Kerana saya yakin Allah Maha Berkuasa. Allah Maha Kaya. Allah Maha Memberi. 

Dengan Bertanya Allah Dahulu, saya sentiasa bersangka baik dengan Allah. Alhamdulillah.

01 December 2014

SEPENUH HATI



Teks : Saudah Salleh

#cabaranblogging Hari ke-23. 

SEPENUH HATI 
^^^^^^^^^^

Asalnya mahu sekadar menulis. 

Agar tidak ketinggalan lagi dalam #cabaranblogging. 

Namun hati tidak di jari. Terkaku tidak boleh meneruskan menulis. 

Benarlah. 

Menulis mestilah dari hati. 

Biar hati yang berbicara, agar hati jua yang merasa. 

#semogabermanfaat 

30 November 2014

Ketinggalan saya dalam cabaran

Teks : Saudah Salleh




#cabaranblogging Hari ke-22 

KETINGGALAN 
^^^^^^^^^^

Semakin ketinggalan saya dalam cabaran blogging. 

Sepatutnya setiap hari menulis tetapi menjadi beberapa hari baru sekali mencoret kata. 

Hari ini 30 November 2014. 

Genap 31 hari ke tahun baru. 

Hari ini meraikan rakan sekerja menuju gerbang cinta Jannah. 

Kek yang sedap dihiasi dan dilitupi fondant yang indah dan mudah. 

November 2014 tidak melayan saya dengan baik. 

Hah sebetulnya saya hilang arah dalam November ini. 

Ditambah dengan #tonsilitis selama lebih seminggu, mahu bangkit terasa tidak mampu. 

Namun tersedar. 

Kitalah yang mewarna hari. 

Diri inilah yang mengatakan "Hari ini hari untuk saya GEMBIRA". 

Hari ini saya mahu sumbangkan sesuatu untuk suami. Untuk diri. Untuk pejabat. Untuk perniagaan. 

Disember 2014. 

Saya mula menjengah IMPIAN. Impian 2015. 

Apa yang mahu. Apa yang mesti dicapai. Apa yang mesti bebas. 

Bangkitlah wahai Saudah. Jalan terus. 

Toleh ke belakang sekadar sebentar. 

Untuk mengingat dan beringat. Agar tidak terjerumus ke lubang gelita yang sama. 

#semogabermanfaat. 

27 November 2014

KHATAM

Teks : Saudah Salleh



#cabaranblogging Hari ke-21 

KHATAM 
======= 

Adik ini seorang HAFIZ, iaitu seorang yang hafaz Al-Quran. 

Bahagianya kedua ibu bapa beliau kerana kata ustaz, mereka yang hafaz Al-Quran akan membawa ahli keluarga mereka ke syurga. 

Penuh cabaran adik ini dalam menyelesaikan tanggungjawab beliau. 

Namun, harapan ayahanda bonda tidak dipersia. Sokongan padu kedua mereka membuatkan adik ini meneruskan hafazan dan menghabiskan 30 juzuk. 

Hebatnya beliau. Hebatnya Ayahanda Bonda beliau. 

Gembira dengan kejayaan beliau. 

Sumbangan saya pada beliau? Tiada. 

Hanya sebagai staf yang membantu menyelenggara kewangan sekolah tahfiz milik syarikat. 

Namun saya banyak belajar dari beliau. 

Cabaran sentiasa ada. Malahan kita hidup dalam cabaran. 

Apa yang penting, MATLAMAT kita akhirnya mahu ke mana. 

Kerana matlamat itu PENENTU TINDAKAN kita. 

Kuat SEBAB kejayaan kita, semakin kuat kita HARUNGI onak duri cabaran halangan ini. 

Carilah SEBAB KEJAYAAN kita. 

Pastinya untuk IBU BAPA. Pasangan. Anak-anak. Carilah. 

Kerana ianya pangkin untuk kita berpaut ketika kita lemas dalam lautan semangat yang hilang. 

#semogabermanfaat 

20 November 2014

ROTI BAKAQ TELOQ MELELEH

Teks : Saudah Salleh




#cabaranblogging Hari ke-20 

ROTI BAKAQ TELOQ MELELEH 
==================== 

Kesukaan terbaru. 

Er... sebenarnya dalam usaha untuk mengurangkan makan makanan berat di waktu malam. 

Jadi ini antara pilihan yang sesuai. Ringan sebab roti. Kenyang dek telur. 

Tambah kicap special dan lada sulah. 

Fuh. Sedap! Mak mertua lalu belakang pun tak perasan hihi. 

Istimewanya adalah pada kicap. Bukan sebarang kicap katanya. Adunan sendiri secukup rasa. Tak perlu banyak, nanti masin. 

Roti bakar ini boleh didapati di #tamnasiayam Seksyen 23, Shah Alam. 

#semogabermanfaat

17 November 2014

BEKAM

Teks : Saudah Salleh




#cabaranblogging Hari ke-19 

BEKAM 
"""""""""""

Badan terasa penat. 

Tambah lagi apabila kerap makan di luar. 

Mahu cuba berbekam. Sunnah Nabi S.A.W. 

Ramai pembekam wanita rupanya di Shah Alam. Maka temujanji dibuat pada Ahad petang. 

22 cup untuk OVERHAUL. Hihi bukan enjin kereta ada overhaul. 

Ada 22 titik #bekam di bahagian belakang. Tak sakit dicucuk jarum. Cuma seketika sakitnya bila darah bertoksin disedut keluar. Dan gatal. Ini yang tak tahan. 

Rupanya darah bertoksin buat kulit terasa gatal. Tak banyak darah keluar. 

Sebab ANGIN dalam badan. 

Bekas pun tidak selebam suami @rahimauto. 

Balik berbekal kapsul Habbatus Sauda. Eh macam nama kita sikitlah. Hihi. 

Mahu makan makanan Sunnah juga. Katanya #HabbatusSauda boleh kurangkan angin dalam badan. 

Ibnu Sina dalam bukunya Canon of Medicine menyatakan #HabbatusSauda merangsang tenaga dan membantu pemulihan kepenatan dan semangat. 

Kajian Dr Ahmad Elkadi menunjukkan Habbatus Sauda mempertingkatkan daya tahan sakit atau sistem imunisasi badan. 

Mari kita cuba. 

Kita usaha. Allah Yang Maha Penyembuh. 

#semogabermanfaat 

15 November 2014

Belajar lagi

Teks : Saudah Salleh



#cabaranblogging Hari ke-18. 

BELAJAR LAGI 
++++++++++++++ 

Alhamdulillah. Diberi peluang menimba elmu. 

Bersama Jutawan Dari Rumah @ceosamadkinto. 

Katanya "Bermula Kecil, Bermula Betul". Ringkas tapi padat. 

Dalam buku beliau, Jutawan Dari Rumah, kita perlu pilih samada mahu TENGGELAM atau TIMBUL. 

Apa sahaja yang kita lakukan SEKARANG, ada IMPAK pada masa HADAPAN. 

Saya tidak ingat siapa penulis kata mutiara ini, "Apa yang berlaku HARI INI adalah HASIL daripada TINDAKAN KITA TIGA BULAN LEPAS." 

Jadi fikirkan. 

Apa yang telah kita lakukan tiga bulan lepas dan apa yang kita lakukan hari ini agar akhirnya kita mati masuk syurga. 

Oh dapat juga berjumpa dengan #hajaryahya, #mohdnorhafiz, @ayusalwaazura, @ermanmuslim dan rakan-rakan baru yang sama-sama menuntut elmu dengan @ceosamadkinto. 

#semogabermanfaat

via Instagram

10 November 2014

Kek Cawan @chempakadelicious

Teks : Saudah Salleh


#cabaranblogging Hari ke-17. 

Ini kali kedua menaip berkaitan kek cawan @chempakadelicious. 

Kali pertama setelah diklik "post", entri itu hilang ditelan alam maya. 

Tak mengapa, kerana kesedapan kek cawan ini mengatasi segalanya. 

Sempena majlis perkahwinan #mardsallehwedding, kami memesan 1,000 kek cawan. 

Mesti hias dengan warna biru kerana itu warna temanya. 

Harganya sangat murah, hanya RM1.00 sebekas tetapi kerana kami pesan 1,000 biji. 

Jika di antara 100 hingga 500 biji, harganya cuma RM1.50 sebekas. 

Kurang dari itu, harga jatuh kepada RM2.00. 

Hubungi @anitasaidi atau Facebook chempakadelicious ya untuk pesanan. 

#semogabermanfaat





via Instagram http://ift.tt/1u0WF42

Kasih seorang abang kepada adik

Teks : Saudah Salleh


#cabaranblogging Hari ke-16. 
++++++++++++++++++++

Kasih seorang abang kepada adik. 

Tulus menyayangi adiknya. 

Hujan turun lebat pada saat ini. 

Namun si abang tidak kisah. 

Katanya "Topi ini ada. Yang penting majlis perkahwinan adik berjalan lancar". 

Tanda petunjuk arah dipacak satu per satu. 

Agar tetamu bisa sampai ke dewan majlis. 

Agar para tamu tidak sesat ke sana. 

Sebagai anak bongsu dalam keluarga, si abang yang berkahwin dengan si kakak yang anak nombor dua, buat sehabis baik. 

Buat sehabis baik. 

Tanpa rungut. Tanpa soal. Tanpa lelah. 

Terima kasih sayangku. Allah pasti membawa kamu ke syurga. 

Kerna DIA bersifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim. 

Benarlah seperti nama kamu, abang. 

Tepat sungguh pilihan ayahanda bonda. 

Maksud nama ialah Hamba Yang Penyayang. 

Kasih sayang sampai ke syurga. InsyaAllah. 


#semogabermanfaat 

#mardsallehwedding



via Instagram http://ift.tt/143jnyq

06 November 2014

Terhenti menulis selama 3 hari.

Teks : Saudah Salleh


#cabaranblogging Hari ke-15. 

Terhenti menulis selama 3 hari. 

Badan dan minda perlukan rehat. Perlukan kesembuhan. 

Hargailah kesihatan. Hargailah minda yang yang cergas. Sayangilah tubuh badan. 

Bayarlah kesihatan di hari tua dengan memakan makanan yang sihat pada hari ini. 

Mahu mulakan #cabaraneatclean. 

Sekarang kumpulkan resepi. 

Kurangkan makan di luar agar poket selamat badan sihat. 

Apa-apapun, mestilah 40hari agar menjadi tabiat yang kekal hingga akhir hayat. 

Mahu makan ulam raja, pucuk gajus, daun selom, bendi rebus, terung rebus. 

Cicah sambal belacan atau sambal tempoyak. 

Harapnya nasi kekal semangkuk. Bukan 1 mangkuk kali tiga. Hihi. Insyaallah.




Ini adalah Spaghetti Aglio Olio.

Resepinya pernah dicoretkan di sini

via Instagram http://ift.tt/1tgdoL8

02 November 2014

KISAH KAK IDA

Teks : Saudah Salleh

#cabaranblogging Hari ke-14. 

KISAH KAK IDA 
×××××××××××


"Bang. Boleh tengokkan kereta? Tayar ada bunyi", ujar Kak Ida pada Abang Pomen. 

"Bunyi macam mana kak?"

"Tak tahulah bang. Tayar depan kot. Check kan lah". 

Pemandu wanita biasanya risau bila tayar bunyi. 

Terbayang kalau tetiba tayar tercabut jalan dulu dari kereta. 

Takut kalau tayar pancit tengah jalan. 

Takut tayar meletup masa ambil anak kat sekolah. 

Uish..risau betul. 

Abang @rahimauto kena "test drive" dulu sebab nak tahu bunyinya supaya senang cari punca. 

"Akak pergi minum dulu kat #tamnasiayamttdijaya. Kat situ ada #rotibakaqteluqmeleleh sedap kak. Siap nanti saya telefon". 

"Abang tengoklah. Ayah saya dah habis seribu lebih baiki tapi bunyi tayar tak hilang lagi". 

Antara punca tayar bunyi: 

1. Ada paku di tayar 

2. Bearing perlu ditukar 

Seboleh mungkin, kekal dengan satu bengkel sahaja kerana "sejarah" kereta telah ada pada mereka. 

#semogabermanfaat 
#tipskereta 
#bengkeluntukwanita




via Instagram http://ift.tt/1tOUTlY

3 perkara yang membuatkan kita SUKSES



#cabaranblogging Hari ke-14 


3 HAL 
------ 

Ada 3 perkara yang membuatkan kita SUKSES. 

1. KERJA KERAS - Work Hard 


2. KEMAHUAN - Wishlist 


3. FOKUS - Focus 

#semogabermanfaat


via Instagram http://ift.tt/1wTf7Mz

31 October 2014

REZEKI



#cabaranblogging Hari ke-13. 

REZEKI 
+++++++ 

Sungai di belakang itu Sungai Kelantan. 

Cantik sungguh kawasan sekitarnya. Ada dibuat kerusi dan meja bagi yang mahu bersantai di sana. 

Kami berdua kekenyangan makan sarapan. 

Menginap di Ridel Hotel dapat makan percuma. 

Tak sempat cari nasi kerabu, nasi dage, nasi tupe kali ini. 

Ada alasan mahu ke sana lagi. Mahu mengadap Tuan Guru Dato' @roslanabhamid dan Datin Ruzita mahu belajar lagi. 

Mahu ke Tokma Nasi Sup Daging Bakar di 2631&2632, Bangunan ABIM, Jalan Pengkalan Chepa, Kota Bharu kepunyaan Doc Nan. Seorang doktor "nate". Ternganga sekejap sampai si cantik @kimieyhanafi terjemahkan. 

Mahu ke Nasi Ulam Cikgu. Haaa yang ni tak takut makan sebab ULAM. Hihi. Sihat kan... 

Make sedak-sedak sungguh. 

Balik takut mahu naik atas penimbang. Haha.


via Instagram http://ift.tt/107eJ03

30 October 2014

FIRE DRAGON

Teks : Saudah Salleh




#cabaranblogging Hari ke-11 

FIRE DRAGON 
+++++++++++++ 

Mahu lompat dari Tapak ke-5 ke Tapak ke-9. 

Mahu tiba dengan cepat. Tidak mahu buang masa lagi. 

Banyak cukai kebodohan sudah kami bayar. 

Pengetahuan juga sudah ada.. 

Hanya TINDAKAN penentu segala. Mudahkanlah aku fokus Ya Allah. Ameen. 


#semogabermanfaat

via Instagram http://instagram.com/p/uwVJUwhNa2/

SENYUM PAGI PENARIK KEKAYAAN

SENYUM PAGI PENARIK KEKAYAAN. 


Hidup ini memang penuh dgn PILIHAN. 


Suatu saat saya diundang untuk menghadiri pesta pernikahan disebuah hotel.



 Ketika sampai di lobby hotel, saya melihat ada 2 pintu. 

Pintu 1 tertulis "Untuk keluarga laki-laki" 

manakala Pintu 2 tertulis "Untuk keluarga perempuan". 

Saya lantas masuk melalui pintu keluarga pengantin laki-laki. 



Saya berjalan beberapa langkah dan melihat ada 2 pintu lagi. 

Pintu 1 tertulis "Untuk tetamu laki-laki" 

dan Pintu 2 tertulis "Untuk tetamu perempuan". 

Kemudian saya masuk melalui pintu untuk tetamu laki-laki. 



Saya berjalan beberapa langkah melihat ada 2 pintu lagi. 

Pintu 1 tertulis "Untuk yg membawa hadiah" 

dan Pintu 2 tertulis "Untuk yg tidak membawa hadiah". 

Saya masuk melalui pintu yg tidak membawa hadiah. 



Setelah itu saya melihat ada 2 pintu lagi. 

Pintu 1 tertulis "Untuk yg membawa wang envelope" 

dan Pintu 2 bertuliskan "Untuk yg tidak membawa wang envelope". 



Saya berkata dlm hati "Syukurlah, ternyata ada ruang juga untuj yg datang dgn TANGAN KOSONG". 


Lalu saya memilih utk ke Pintu 2. 


Kemudian saya berjalan beberapa langkah dan ternyata..... 
















saya sudah berada dijalan raya diluar hotel.






October 30, 2014 at 09:08AM

from Facebook

via IFTTTfrom Facebook

via IFTTT

29 October 2014

ADIK BONGSU DAH KAHWIN



Teks : Saudah Salleh

#cabaranblogging Hari ke-11 

ADIK BONGSU DAH KAHWIN 
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Kami ke Kuala Krai meraikan majlis pernikahan dan perkahwinan adinda bongsu. 

Rasa macam masih kecil lagi Muhammad. Dah jadi suami Norul. 

Apapun, tahniah akak ucapkan. 

Akak dan Abang Rahim @rahimauto doakan pernikahan ini hingga ke syurga. 

Ingatlah, hari-hari selepas pernikahan perlukan kerjasama kalian berdua agar lebih mudah dilalui. 

Setiap hari, carilah alasan untuk berbahagia, kemudian berbahagialah. 

Saat pasanganmu marah, hadapilah ia dengan hati yang damai. 

Firman Allah dalam Surah An-Nuur ayat 32, terjemahannya: 

"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. 

Jika mereka miskin, Allah akan berikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya-pemberianNya, lagi Maha Mengetahui". 

#mardsallehwedding 
#semogabermanfaat


via Instagram http://ift.tt/1xDNUf1

5 NICE * LITTLE STORIES *

5 NICE * LITTLE STORIES *
-------------------:-:-:-:-:------------

{ 1 } 

ONCE, 

All villagers decided to pray for rain, 

on the day of prayer all the People gathered 

but only one boy came with an umbrella. 




That's FAITH 
---------:-:-:--------- 


{ 2 } 

WHEN 

You throw a baby in the air, 

she laughs because she knows you will catch her. 




That's TRUST 
---------:-:-:--------- 


{ 3 } 

EVERY Night 

we go to bed, without any assurance of being alive the next morning 

but still we set the alarms to wake up. 



That's HOPE 
---------:-:-:--------- 

{ 4 } 

WE Plan 

big things for tomorrow 

in spite of zero knowledge of the future. 



That's CONFIDENCE 
---------:-:-:--------- 

{ 5 } 

WE See the world suffering, 

but still we get Married. 



That's Over CONFIDENCE 
----------------------------- 


On an Old Man's shirt was written a cute sentence 

'I Am Not 60 Yrs Old..,

I Am Sweet 16 with 44 yrs Experience.' 


Thats Attitude... Change attitude Change life..



from Facebook

via IFTTTfrom Facebook

via IFTTT

Tinta Si Isteri Mekanik Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign