Tinta Si Isteri Mekanik: Testimoni : Dendeng Mak Minah

29 April 2014

Testimoni : Dendeng Mak Minah

Teks : Saudah Salleh

Saya tak pernah rasa atau makan Daging Dendeng. Percaya tak? Sehinggalah ketika saya menyertai satu kursus di Kelab Golf Sultan Abdul Aziz Shah pada Oktober 2012, saya dapat rasa daging dendeng ini.

Masya-Allah, sedapnya tak terkata. Dapat lagi sampel pulak tu. Tapi tak puas makan. Makanya, membeli pulak.

Memang seronok lah kan. Tak pernah makan, bila dapat rasa, dapat yang paling sedap, yang menepati citarasa kami berdua.

Hampir setiap bulan kami pesan daripada taukenya, Tuan Norhamidi dan Puan Musidah, atau lebih dikenali dengan panggilan Abang Dendeng.

Dengan menggunakan jenama Dendeng Mak Minah, resepi keturunan keluarga memang tidak menghampakan.

Hinggakan saya terpaksa menyorokkan dendeng ini sebab suami saya tak berhenti makan! Asyik tanya pasal Mak Minah ni hihi.

Untuk sarapan, makan dengan roti. Atau panaskan roti pratha atau roti bom atau roti canai segera, cecahkan dengan dendeng. Ada lebihan nasi, buat Nasi Goreng Dendeng. Hanya tumiskan bawang, masukkan dendeng, masukkan nasi. Siap sarapan segera yang enak.

Untuk lauk tengahari dan malam, cuma panaskan dendeng, dah siap satu lauk. Tumiskan sayur, dengan nasi panas, memang mak mertua lalu pu tak menoleh tau.




Kemudian mereka mengeluarkan pula Karipap Dendeng dengan jenama Kaypuff Dendeng. Masya-Allah, sedap sangat. Biasanya karipap memang terkenal dengan gelaran karipap angin, iaitu karipap yang berintikan kentang dan daging serta angin. Maksudnya, inti karipap tu sangat sedikit.

Tapi untuk Kaypuff Dendeng, penuh padat dengan daging dendeng sampaikan makan satu keping dengan air Milo pun kenyang sampai tengahari. Tapi kaypuff ni laku sangat sampai saya kena order dua kali dapat satu kali. Punyalah banyak permintaan sampaikan kena beratur. Bagi menjaga kualiti, pengeluarannya memang terhad. Dagingnya perlu dimasak lama, kalau tak salah 8 jam. Lamanya kan?

Revolusi karipap tersedap masa kini!





Belum habis fenomena Kaypuff Dendeng, keluar lagi produk baru iaitu PIZZA Dendeng. Penuh bahan-bahan atas pizza atau lebih dikenali dengan panggilan topping. Ada nenas, sayur campur (mix vege), keju dan paling best ada daging dendeng. Bakar sekejap je dalam oven yang telah dipanaskan, potong dan nikmati kelazatan pizza dendeng ini.





Memang tepat tagline mereka iaitu "Kepakaran kami ialah menambat qaseh dengan inti 110% daging dendeng yang buatkan anda terliur-liur dan termimpi-mimpi" .


Hubungi 019-3288343 (abang dendeng) untuk tempahan dan pertanyaan.

Tinta Si Isteri Mekanik Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign