Tinta Si Isteri Mekanik: Penat Sekali Je, Senang Berkali-Kali Semasa Ramadhan

27 June 2014

Penat Sekali Je, Senang Berkali-Kali Semasa Ramadhan

Teks : Saudah Salleh

2 hari menjelang Ramadhan. Pasti esok Tesco, Giant, Aeon Big, Hero, Econsave dan pasar malam serta pasar tani penuh. Mula membeli barang keperluan Ramadhan nanti.

Tahun ini saya kurang teruja membeli belah. Lebih sibuk mengatur pengisian Ramadhan. Kami bercadang berbuka di masjid kerana waktu kerja suami sehingga 5.30pm. Iyalah masa inilah ramai pelanggan menghantar kereta untuk diservis bagi perjalanan balik kampung nanti.

Tetapi, sebenarnya saya telah menyiapkan perancangan bersahur untuk sebulan. Ahad nanti, saya siapkan Insyaallah.

Begini caranya. Sangat sesuai untuk ibu berkerjaya dan keluarga yang tidak berapa cerewet. Hihi.

Pernah dengar makanan sejukbeku? Atau terkenal dengan nama FROZEN food. 

Saya akan menggunakan konsep ini sepanjang Ramadhan ini supaya saya lebih fokus kepada ibadah khusus. Saya ni lembik sikit kalau puasa. Tak banyak, sikit je. Hihi. Lembik bila dah petang tambah lagi dengan gastrik. Jadi perancangan saya ini sesuai untuk saya dan semoga ianya memberi manfaat juga kepada yang lain.

Tambahan lagi, bengkel Rahim Auto beroperasi hari Ahad sepanjang Ramadhan ini. Jadi Sabtu dan Ahad sayalah kerani akaun di bengkel. Maknanya saya bekerja 7 hari seminggu sepanjang puasa kali ini. Wow. Semoga saya kuat sepanjang hari. Ameen.

Eh dah kemana lah cerita saya ini. Oh Frozen food.

Ahad ini, saya akan memasak dan menyimpan masakan saya di dalam peti sejuk bahagian sejukbeku. 30 hidangan sejukbeku. Tak banyak. Tapi menjimat masa saya.

Ada dua cara. Satu cara, 1 ekor ayam dipotong 20. Masak kari ke lemak cilipadi ke, goreng dan buat sambal ke. 1 ekor ayam tu semua masak jadi 1 lauk. Contoh saya masak kari. Bila dah sejuk sikit, sediakan bekas makanan bertutup. Atau boleh juga beli beg plastik seperti ini. 



Lagi satu cara yang menjimatkan adalah menggunakan aluminium foil seperti Andrea Drekker yang sangat menjimatkan wang dan ruang freezer kita.




Katalah sekali makan untuk sahur, keluarga ini makan 5 ketul ayam. Jadi dari seekor ayam, kita dapat 4 bungkus yang boleh digunakan 4 kali sahur. Kiranya 1 minggu dapat makan 1 kali kari ayam. Mudahkan? Sekali masak selesai 4 hari punya hidangan.

Kemudian 1 ekor lagi masak pulak Lemak Cili Padi. Bahagi kepada 4 bungkus dapatlah 4 hari lagi.

Ayam goreng pula, siap lumur dengan garam dan kunyit. Atau nak best, letak bawang dan halia kisar beserta garam dan kunyit. Dapatlah makan ayam berempah waktu sahur. Bau gorengan ayam tu pasti mudah anak-anak nak bangun sebab kan bau ayam goreng tu wangi?

Dengan 3 ekor ayam, kita dah dapat 12 hidangan sahur.

Untuk ikan, saya buat perkara sama juga. CUMA, jangan masak terlalu lama sebab nanti bila sahur, kita kena panaskan balik lauk tu, takut ika tu terlalu masak. Ikan sedap kalau buat masak kicap.

Untuk cepat, siap-siap goreng ikan. Dah sejuk sikit, terus bungkus dan bekukan. Tinggal tumis bawang, masuk kicap dan air, masukkan ikan dah siap.

Kalau nak buat paprik, ayam siap cuci dan potong kecil kan. Terus lumur kunyit dan garam, masuk plastik terus simpan atau bekukan. Atau nak goreng separuh masak pun boleh. Jadi sahur tinggal nak tumis bawang dan masukkan sayur je nanti.

Sup ayam, tomyam ayam daging, sambal tumis juga boleh dibuat awal dan dibekukan.

Bila nak tidur lepas terawikh nanti, cuma keluarkan dari bahagian sejuk beku dan letak di bahagian sejuk. Masak nasi dah boleh tidur. Bangun pagi, lepas tahajud, terus panaskan nasi dan lauk. Tinggal tumis sayur je. Atau goreng telur, ikan masin, ikan pekasam buat pembuka selera.

Memudahkan kita dan yang pasti, kesihatan keluarga terjamin sebab kita mesti pastikan ayam ikan semua dibasuh bersih, minyak masak pun minyak baru, tiada bahan perasa berlebihan dan yang penting, semasa memasak sentiasa membaca Basmalah di awalnya, Al-Fatihah semasa mengacau menumis serta Surah Al-Kauthar supaya masakan kita SEDAP. Cubalah dahulu, tengok betul apa yang saya kata.

Ini untuk 1 kali hidangan. Kalau keluarga kita berbuka dengan nasi pun boleh juga buat begini. Lagi best sebab berbuka ayam masak lemak, bersahur kita makan ikan masak kicap. Taklah sama je menu sahur dan berbuka, kan?

Penat sekali je, senang berkali-kali. Semoga bermanfaat.


Iklan :

Like FB Rahim Auto untuk promosi

Tinta Si Isteri Mekanik Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign