Tinta Si Isteri Mekanik: July 2015

30 July 2015

Orang selalu kata, motivasi cepat basi.


"People often say that motivation doesn't last. Well, neither does bathing - that's why we recommend it DAILY." ~Zig Zigler. 

Orang selalu kata, motivasi cepat basi. 
Tak tahan lama, perlu sentiasa diisi. Tapi, kita kan mandi setiap hari. Jadi motivasi juga sebegini. 
Perlu SETIAP HARI. 

Kita perlu konsisten dalam apa jua yang kita lakukan. Bahasa Arabnya ISTIQAMAH, Inggerisnya KONSISTEN atau MOMENTUM. 

Motivasi inilah otot atau kekuatan kita untuk buat perkara itu setiap hari, walaupun ada hari yang kita rasa tak nak bangun dari katil. 

Saya kongsikan 5K dalam mengekalkan motivasi ini setiap hari. 

1. KEJELASAN 

2. KETEPATAN 

3. KETERUJAAN 

4. KOMITMEN 

5. KONSISTEN. 

Lihat, konsisten itu ada dalam senarai. Dan ianya yang terakhir. 

Kerana MEMULAKAN sesuatu itu MUDAH, 
untuk MENGEKALKANNYA perlukan ilmu untuk terus meredah. 

20 July 2015

GAMBAR RAYA PALING WIN


GAMBAR RAYA PALING WIN 
********************** 

Gambar ini yang paling disukai. 

Masih tetap rasa cinta rasa gembira walaupun tidak memakai baju raya. 

Atok, Tokmi dan Ahmad Zyad je yang comel berbaju raya. 

Yang lain tak pakai baju raya sebab baju belum basuh kahkahkah. 

Saya dan Rahim @rahimauto dari Muar. 

Abang Adlan, Kak Linda dan Fatihah baru tiba dari Melaka. 

Kesimpulannya, berbaju raya cantik tidak menandakan hati bahagia. 

Kita berbahagia apabila bersama keluarga. 

Bersilaturrahim bersama-sama dengan rasa cinta. 

Itulah makna sebenar Hari Raya. 
Selamat Hari Raya. 
Maaf Zahir dan Batin. 

Dari kami sekeluarga. 

Haji Salleh dan Hajjah Normah. 
Adlan, Haslinda & Nurfatihah Irdina. 
Saudah & Abdul Rahim. 
Umar, Wan Zalina & Ahmad Zyad. 
Khadijah. 
Muhammad & Nurul Huda. 


FB:Rahim Auto

19 July 2015

Balik KL jalan jammed


Balik KL jalan jammed. 
Kita makan lepat pisang. 
Kahkahkah. 


P/s. Sakit hati dengan pemandu di lorong kecemasan yang kemudiannya berebut masuk lane kanan bila jalan sempit. 
Di mana pak polisi di kawasan Simpang Ampat Highway PLUS? Kalau saman, penuh buku saman pak polisi. 


FB:Rahim Auto

18 July 2015

Tahun ini macam tema klasiklah



RAYA KEDUA 
*********** 

Tahun ini macam tema klasiklah. 

Sebab bergambar di tingkap rumah kampung dan tangga tradisional. 

Orang KL memang begini. Menghargai apa yang tiada di KL. 

Contohnya rumah tradisional. 
Atau rumah kampung kayu nama glamournya. 

Ini di rumah Cik Yati. Arwah suami Cik Yati adalah adik bongsu Mak. 

Sekarang Cik Yati yang jaga Nyayi. 

Nyayi (atau Nenek) adalah Mak kepada Mak. Hihi faham kan? 

Bila ditanya "Umur Nyayi berapa tahun?" Jawabnya, "Entah. 80 tahun ada." 

Cik Yati cerita, orang dulu ada yang dimudakan ada yang dituakan. Nyayi ini dituakan. 

Mungkin dalam sejarah, dahulu Tanah Malaya dijajah. Jadi dituakan. Mungkin untuk cepat kahwin. Ada perlindungan. 

Entahlah. Kita perlu belajar sejarah. Agar tidak membuat kesilapan yang sama agar sejarah tidak berulang kembali. Ambil iktibar bukan mengaibkan. 

FB:Rahim Auto

17 July 2015

KANDI KELAPA



KANDI KELAPA 
************ 

Cepat-cepat update bila dapat internet. Hihi penagih internet memang begini. 

Di rumah Cik Man, adik Bapak yang bongsu, ternampak kuih ini. Namanya Kandi Kelapa. Atau Candy Coconut. 

Tapi ini kuih tradisional. Buatnya macam senang. 

Cik Idah isteri Cik Man beritahu hanya kelapa muda dan gula. Kot. Katanya lah. Hihi. 

Saya ia kan aje. Nanti balik KL saya google. Hihi. 

Kuih tradisi sudah banyak yang pupus sekarang. Paling tradisi pun macam kerepek pisang kerepek ubi kuih kapit. 

Banyak cookies atau biskut moden menguasai meja hidangan raya ini. 

Bermula Raya kedua, kami kembali mengikut Diet Darah Dr. Adamo. Raya pertama tak boleh sebab nak makan ketupat rendang segala mala hidangan raya. Okaylah tu. 

Nak lagi bagus mula berpuasa sunat tapi nafsu makan di kampung macam banyak lagi. Huhu. 

Selamat menjamu selera makan kuih raya. 

Tapi ingat kalori kena jaga juga. 

Okbai.

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI



SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI ************************* 

Comel sangat Encik Suami mengintai Cik Isteri. 

Tahun ini raya di Muar. Seronok dengar meriam buluh berdentum dentam. 

Malam tadi malam raya, dah siap ketupat dengan rendang, kami buat kuih koci. 

Hahaha tak pernah buat dek orang, kata saya pada mak. 

Mak kata, untuk mentong-mentong. 
Ha? Apa tu? 
Makan-makan. Sambil berborak. Hahaha orak reti ngomong jowo. 

Tapi ianya pengalaman yang amat menarik. Tak pernah buat kuih koci sendiri. Hanya tahu pilih dan bayar. Lepas tu makan. 

Dua tahun lepas, buat lepat. Guna daun kelapa juga. Cuma berbeza ikatan dengan ketupat. Isinya masih beras. Masaknya sama seperti ketupat. Sedapnya juga sama hihi. 

Ketupat rendang melambangkan kekeluargaan. 
Sambil makan kita bersilaturrahim. 
Perut kenyang, hati senang. 

Selamat Hari Raya. Maaf kami pinta. Terguris terkasar bahasa tanpa sengaja. Didoakan Allah menerima semua amalan kita. Insyaallah. Ameen.

02 July 2015

WAD 13, PPUM


WAD 13, PPUM 
*********** 

Malam ini giliran saya lagi. Menemani ayah di hospital. 

Ketika tiba, beliau sedang tidur. Saya mengambil kesempatan membaca nota di mukabuku. 

Kemudian, ayah terjaga. Berbual sebentar. 

Dan beliau berusaha untuk duduk. Saya biarkan tetapi memerhati mana yang perlu dibantu. 

Duduk sahaja ayah, saya terus mengurut belakangnya. Pasti lenguh apabila baring lama. 

Sambil urut ambil peluang berbicara. Sambil borak, ayah sendawa. Alhamdulillah. Semakin sihat ayah. 

Kata ayah, "Doktor kata lagi seminggu boleh discharge". 

Walaupun ramai nurse muda jelita baik hati kuat kerja di sini, pasti ayah rindu dengan katil dan rumah serta isteri. Hihi. 

Syukur Alhamdulillah. Doa saudara mara ahli keluarga sahabat handai amat kami hargai. 

Terima kasih Allah atas kurniaan ini. 
Terima kasih saudara. 
Terima kasih sahabat syurga.

Tinta Si Isteri Mekanik Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign